سیم افشان چیست؟

تعریف سیم افشان

سیم افشان به هادی گفته می شود که از رشته هایی به قطر 0.25 تا 0.5 میلیمتر تشکیل شده است. سیم های افشان نرم هستند و انعطاف پذیر لذا در سیم کشی ساختمان بکار برده می شوند. ولتاژ اسمی این سیم ها 300 تا 500 ولت است و بر اساس جریانی که از آن عبور میکند قطر سیم را مشخص میکند. سطح  مقطع سیم تشکیل شده از ده ها رشته سیم که برای شناساندن انواع سیم از تعداد آن رشته ها ضرب در قطر رشته ها استفاده می شود .

مثلا:

سیم 1.5 میلی متر مربع تشکیل شده از 30 رشته به قطر 0.25

تعریف سیم نیمه افشان

برای تعریف سیم نیمه افشان ابتدا سیم مفتولی را باید تعریف کنیم. سیم مفتولی از یک رشته سیم استفاده شده با قطر های مختلف که معمولا تا سایز 10 میلی متر مربع استفاده میشوند چون خشکی این نوع سیم ها زیاد است از سایز 10 میلی متر مربع بع بعد استفاده از این نوع سیم خیلی سخت می شود. سیم نیمه افشان به هادی گفته می شود که از چند مفتول در هم تابیده تشکیل شده است. بنابراین به این دسته نیمه افشان می گویند. قطر مفتول های سیم های نیمه افشان بین 1 تا 2.85 میلیمتر است.

مثلا یک رشته سیم نیمه افشان در سایز 35 میلی متر مربع از 7 مفتول به قطر 2.52 میلی متر تشکیل شده است. سیم های افشان سیم های انعطاف پذیری هستند برخلاف سیم های نیمه افشان و مفتولی که خشک هستند، لذا از سیم های افشان برای سیمکشی های ساختمان و مسیر هایی که پر پیچ و خم هستند استفاده می شود ولی از سیم های نیمه افشان و مفتولی در کابل های زیر زمینی که معمولا مسیر مستقیم دارند استفاده می شود.

به این دلیل به این سیم ها(نیمه افشان، مفتولی) سیم های زمینی هم می گویند.

استاندارد سیم افشان

تمامی سیم های افشان (سیم های منعطف) با ولتاژ اسمی بین 300 تا 500 ولت و سطح مقطع بین 0.5 تا 1 میلی متر باید بر اساس ملزومات استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI(607)06 و یا استاندارد بین المللی IEC 06 60227 تولید می شود و در بازار عرضه می شود.

سیم ها افشان با ولتاژ اسمی بین 450 تا 750 ولت و سطح مقطع بزرگ تر از 1 میلی متر مربع باید بر اساس ملزومات استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI(607)02 و یا استاندارد بین المللی IEC 02 60227 تولید می شود و در بازار عرضه می شود.

انواع سیم های افشان

سیم های افشان به دودسته بر اساس ولتاژ تقسیم می شوند سیم هایی با ولتاژ 300 تا 500 ولت که در ساختمان ها در لوله ها و زیر گچ استفاده می شوند. سیم هایی با ولتاژ 450 تا 750 ولت که در دستگاه ها و ساختمان ها استفاده می شود. همچنین در بسیاری از دستگاه های روشنایی از این نوع سیم استفاده می کنند.

جنس سیم های افشان

سیم های افشان معمولا از جنس مس هستند اما جنس هایی از قبیل آلومینیومی، آلومینیومی با پوشش مس و آهنی نیز در بازار دیده شده اند.

چگونه سیم استاندارد را از غیر استاندارد تشخیص دهیم؟

خرید محصول اصل و با کیفیت یکی از مهم ترین مسائلی است که در خرید سیم و کابل باید رعایت شود.

خرید محصولات تقلبی و بیکیفیت بسیار خطر ناک است و می تواند اثرات جبران ناپذیری داشته باشد.امید واریم که با توجه به نشانه های سیم و کابل استاندارد که در ادامه برایتان شرح می دهیم بتوانید سیم های اصل را از فرع تشخیص دهید تا بتوانید از خطرات ناشی از استفاده از سیم های تقلبی جلو گیری کنید . کمترین آسیب سیم های تقلبی عمر کوتاه آنها است و باعث می شود که شما مجبور شوید سیم های از بین رفته را از لوله ها خارج کنید و سیم های جدید جایگزین کنید که کاری بسیار هزینه بر است. معیار اصلی برای تشخیص سیم اصل جنس رسانای درون سیم (هادی) است. جنس هادی باید مس یا آلومینیوم باشد. اگر درصد خلوص مس کم شود یا جنس سیم ها تغییر کند این سیم ها غیر استاندارد می شوند.

برای تشخیص سیم استاندارد از غیر استاندارد به موارد زیر توجه کنید:

ISIRI که نشان استاندارد ملی اران است حتما روی بدنه سیم حک شده باشد.

به قطر سیم دقت کنید میتوانید با یک سیم لخت کن یا سیم چین روکش سیم را جدا کرده سپس قطر آن را اندازه بگیرید. اگر قطر اندازه گیری شده از قطر استاندارد بیشتر باشد سیم می شکند و جریان عبور نمی کند.

بررسی تعداد رشته سیم، سیم های افشان.

استاندارد بودن جنس هادی سیم

برای بررسی استاندارد بودن جنس هادی سیم انتهای آن را ببرید اگر درخشان بود استاندارد است اگر تیره بود یا درخشنده نبود بدانید استاندارد نیست.

بررسی قطر سیم با سایز نوشته شده،

باید بررسی کنیم که مثلا اگر با سیمی با سطح مقطع 2.5 متر مربع خریداری کردیم آیا واقعلا 2.5 است یا کمتر است. باید مراقب باشیم زیرا اگر کمتر باشد ممکن است در اثر عبور جریان زیاد روکش سیم ذوب شود و تلاقی سیم ها باعث اتصالی شوند لذا می توان با یک کولیس قطر سیم را اندازه گرفت و سطح مقطع آنرا محاسبه نمود.

قیمت سیم های افشان چگونه است؟

قیمت سیم های افشان به 2 چیز وابسته است یکی هادی درون آن و دیگری روکش آن.

هادی های آلومینیومی ارزان تر از هادی های مسی هستند ولی کیفیت پایین تری دارند لذا از نظر امنیت و کیفیت کار بصرفه نیست که از سیم های ارزان تر استفاده کنیم و امنیت را بخطر اندازیم.

ازطرفی روکش سیم ها از پلیمر ساخته شده است و از آنجا که قیمت پلیمر ها در بازار نوسان دارد قیمت سیم ها نیز دچار نوسان است.

کاربرد سیم افشان

سیم های افشان در کجا کاربرد دارند؟

سیم های افشان به علت انعطاف پذیری در جاهایی که پیچ و خم زیادی دارند کاربرد دارد.

بر اساس جایی که سیم در آن استفاده می شود سیم هایی با سایز های مختلف استفاده می شود .

مثلا در ماشین آلات، دستگاه های فرمان، تجهیزات الکترونیکی، تابلو های برق، داکت ها و …  .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *