استفاده از پچ کوردهای Cat5e و Cat6

پچ کورد

استفاده از پچ کوردهای Cat5e و Cat6

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا برخی از شبکه ها حتی زمانی که از سرورهای بسیار عالی استفاده می کنند کند به نظر می رسند؟ سرعت های بسیار ضعیف را گاهی می توان به استفاده از پچ کوردهای ضعیف نسبت داد. می توان گفت که یک شبکه تنها به اندازه ضعیف ترین بخش آن قوی است. پچ‌کوردها را به‌عنوان «بزرگراهی» برای انتقال داده‌ها بین پچ‌پنل و روتر/سوئیچ‌ها یا یک کامپیوتر اداری به  RJ45 در دیوارمی توان تشبیه کرد.

cat5

پچ کوردهای معمولی و آنچه در آنها وجود دارد

پچ کورد را می توان در طول ها و رنگ های مختلف و متناسب با نیازهای نصاب تولید کرد. آنها از دو شاخه مدولار RJ45 تشکیل شده اند که یکی در هر انتهای یک کابل رشته ای قرار می گیرد. کابل رشته ای از چهار جفت سیم پیچ خورده تشکیل شده است و به دلیل قابلیت انعطاف پذیری که دارد می تواند  بدون آسیب رساندن به سیم یا وقفه در انتقال داده، برای کابل های پچ استفاده شوند.

همانطور که از نام آنها پیداست، پچ کوردها برای “متصل کردن” کامپیوتر به شبکه از طریق اتصال به کارت NIC یا اتصال تجهیزات شبکه به یکدیگر در اتاق های داده استفاده می شود.

 

کابل Cat5 چیست؟

کابل Cat5 یک کابل زوج بهم تابیده است که برای شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد.این کابل متشکل از چهار جفت سیم مسی تابیده نشده است. Cat5 یک کابل چند رسانه ای برای حمل سیگنال برای انتقال اطلاعات، صدا و سایر خدمات ارتباطی اطلاعاتی است.

این کابل به طور گسترده ای در پروژه های پهنای باند مانند شبکه های محوطه کاربران استفاده می شود. استاندارد کابل عملکردی تا 100 مگاهرتز را ارائه می دهد و برای اکثر انواع اترنت روی جفت پیچ خورده مناسب است. Cat5 همچنین برای حمل سیگنال های دیگر مانند تلفن و ویدئو استفاده می شود. 

کابل Cat6 چیست؟

یک کابل جفت پیچ خورده استاندارد شده برای اترنت و سایر لایه‌های فیزیکی شبکه است که با استانداردهای کابل رده 5 سازگار است. همچنین این کابل  مانند Cat5 از چهار جفت سیم مسی تابیده تشکیل شده است. در مقایسه با نسخه های قبلی کابل مانند کابل Cat5 و Cat5e، بهترین کابل اترنت Cat6 عملکرد بهتری تا 250 مگاهرتز و سرعت بالاتر 10 گیگابیت در ثانیه دارد.

کابل Cat6 باید به درستی نصب و خاتمه داده شود تا با مشخصات مطابقت داشته باشد. کابل نباید خم شود یا خیلی محکم خم شود (شعاع خم شدن باید حداقل چهار برابر قطر خارجی کابل باشد). جفت سیم ها نباید باز شوند و ژاکت بیرونی نباید بیش از 12.7 میلی متر عقب کشیده شود.

آیا می توانم از کابل Cat6 در شبکه Cat5 استفاده کنم؟

البته کابل Cat6 می تواند روی شبکه Cat5 کار کند. با مشخصات قبلی سازگار است، به این معنی که می توان آن را به طور موثر با شبکه Cat5 استفاده کرد.

از مقدمه بالا، اجزای اصلی بین کابل Cat6 و کابل Cat5 مشابه هستند. تفاوت Cat 5 Cat 6 عمدتاً در مشخصات الکتریکی یا قابلیت‌های انتقال سیگنال است. کابل رده 6 دارای مشخصات بهتری نسبت به 5 یا 5e است و این امکان را به آن می دهد تا در صورت نصب با دستگاه های سازگار از انتقال سریعتر داده پشتیبانی کند.

در واقع، استفاده از انواع کابل کشی جدیدتر هنگام ارتقاء زیرساخت شبکه فیزیکی معمول است، حتی اگر سخت افزار هنوز از استانداردهای قدیمی تر استفاده کند. به این ترتیب یک مدیر شبکه می‌تواند کابل جدیدی را برای آینده که سخت‌افزار جدیدتری مستقر می‌شود، نصب کند.

نحوه تمایز بین پچ کورد Cat5e و Cat6

 

تفاوت عمده بین Cat5e و Cat6 در کیفیت عملکرد آنها است. Cat5e معمولاً برای شبکه هایی با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه یا یک شبکه گیگابیتی با کارایی تا 100 مگاهرتز استفاده می شود. برای شبکه هایی که می توانند تا 250 مگاهرتز را مدیریت کنند، می خواهید از کابل Cat6 استفاده کنید، زیرا عملکردی بیش از دو برابر یک Cat5e دارد. اگرچه Cat6 ممکن است بتواند بارهای داده بیشتری را نسبت به Cat5e تحمل کند، همیشه بهتر است از پچ کورد مناسب برای مطابقت با کابل های ساختمان خود استفاده کنید. قبل از نصب شبکه، باید بدانید که چه چیزی در محل شما در حال استفاده است.

 

استانداردهای فعلی برای پچ کوردهای CAT

پچ کورد حجیم
Cat 1: سیم کشی مورد استفاده در ارتباطات تلفنی POTS، ISDN و سیم کشی برای زنگ در. توسط TIA/EIA شناسایی نشده است
Cat2: در شبکه های حلقه توکن 4 مگابیت بر ثانیه استفاده شد. توسط TIA/EIA شناسایی نشده است
Cat3: معمولاً در شبکه های اترنت 10 مگابیت بر ثانیه استفاده می شود و تا 16 مگاهرتز قابل استفاده است. 
Cat4: معمولاً در شبکه های حلقه توکن 16 مگابیت بر ثانیه استفاده می شود و تا 20 مگاهرتز قابل استفاده است. توسط TIA/EIA شناسایی نشده است.
Cat5: معمولاً در شبکه های اترنت 100 مگابیت بر ثانیه استفاده می شود و تا 100 مگاهرتز قابل استفاده است. با این حال، Cat5 برای اترنت 1000BASE-T گیگابیتی مناسب نیست. توسط TIA/EIA شناسایی نشده است
Cat5e: معمولاً در شبکه‌های اترنت 100 مگابیت بر ثانیه و شبکه‌های اترنت گیگابیتی استفاده می‌شود. تا 100 مگاهرتز قابل استفاده است.
Cat6: با بیش از دو برابر مگاهرتز Cat5 و Cat5e، تا 250 مگاهرتز کار می کند.
Cat6a: استاندارد برای برنامه های آینده 10 گیگابیت بر ثانیه.
Cat7: استانداردی که برای توصیف کابل کشی کلاس F ISO/IEC 11801 استفاده می شود. Cat7 یک سپر محافظ است که 4 جفت محافظ جداگانه (STP) را برای انتقال فرکانس تا 600 مگاهرتز پوشش می دهد.

سوالات متداول:

آیا Cat5e و Cat6 سازگار هستند؟

ممکن است از خود بپرسید “اگر ساختمان اداری من برای کابل cat5 طراحی شده باشد اما تجهیزات cat6 را دارم، چه باید کنم؟ آیا هنوز می توانم از آنها استفاده کنم؟’ پاسخ به این سوال این است:“بله، شما می توانید!”

 با این حال، شما می توانید در صورت لزوم Cat5e و Cat6 را با هم ترکیب کرد. اگر از سیم کشی آن مطمئن نیستید. برای اطمینان از حداکثر کارایی، می‌توانید از بهترین اجزای ممکن در سراسر شبکه استفاده کنید.

 

آیا امکان وصله کامپیوترها در فاصله نزدیک وجود دارد؟

هنگام وصله دو کامپیوتر در یک منطقه، یک پچ کورد مخصوص به نام متقاطع برای ایجاد اتصال مورد نیاز است.ا گر نیاز به وصله بیش از دو کامپیوتر دارید، یک سوئیچ و یک پچ کورد استاندارد برای هر کامپیوتر ضروری است. سوئیچها داده های دریافتی  را به کامپیوتر مناسب هدایت می کنند.

پچ کوردهای شیلددار چیست و چرا استفاده می شود؟

در بیشتر موارد، پچ‌کوردهای بدون محافظ در شبکه‌سازی استفاده می‌شوند، اما اگر محیط اطراف شما تداخل سیگنال رادیویی قوی دارد، به احتمال زیاد به یک سیستم شبکه محافظ و پچ‌کورد نیاز خواهد داشت. پچ کوردهای محافظ دارای یک روکش داخلی فلزی هستند. و یک روکش فلزی که شاخه های  RJ45 را می پوشاند. پچ کوردهای محافظ فقط برای کاربردهای خاص هستند و با تجهیزات شبکه بدون محافظ سازگار نیستند.

آیا می توانم از کابل Cat6 در شبکه Cat5 استفاده کنم؟

امروزه اینترنت نقش مهمی را در زندگی ما ایفا میکند. در حالی که با به‌روزرسانی سریع فناوری، نسخه‌های قدیمی وصله کابل اترنت با نسخه‌های جدید برای تجربه بهتر جایگزین می‌شوند. به عنوان مثال، کابل Cat6 یک نسخه پیشرفته نسبت به کابل قدیمی Cat5 است. اگر کابل Cat6 را در شبکه قبلی Cat5 به روز کنم، کار می کند؟ این پست را بخوانید و جواب را بیابید.