انواع کلید و پریز

انواع کلید و پریز

امروزه هر وسیله‌ی که در خانه نصب و یا اعمال می‌شود علاوه بر کاربردی بودن باید ازلحاظ زیبایی نیز ساختار جذاب و متناسب با خانه داشته باشد. در همین راستا استفاده از کلید و پریز هم در خانه و هم در جزئیات دکوراسیون نقش مهمی دارند.

انتخاب یک مدل مناسب پریز در کنار کاغذدیواری‌ها و کف‌پوش‌های خانه در جذابیت بیشتر محیط تأثیر بسزایی دارد. به همین دلیل است که کلید و پریز شیک و جذاب در بازار بسیار زیاد است و می‌تواند با انواع مختلف دکوراسیون هماهنگ باشد.

حال در این مقاله از پرشین سازه در مورد انواع کلید و پریز توضیحات مفیدی را خدمت شما عزیزان ارائه می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

تاریخچه کلید و پریز برق

جالب است بدانید که اختراع کلید و پریز برق اولین بار در سال ۱۸۸۴، توسط جان هنری هولمز بود که طی آن فرآیندی برای قطع سریع ابداع شد. پس‌ازآن و در سال ۱۹۱۷ بود که ویلیام جی. نیوتون مکانیسم قطع سریع را توسعه داد و اولین کلید و پریز برق سوئیچ دار و مدرن را ابداع کرد. درواقع امروزه شاهد پیشرفت زیادی در زمینه ارائه و تولید انواع کلید برق و پریز که با نیازهای جامعه سازگار شده است، می‌باشیم. در همین راستا، ازجمله جدیدترین کلید و پریز برق‌ها وارد بازار شده که ازجمله آن می‌توان به کلید برق لمسی و هوشمند که از راه دور با کنترل یا تلفن همراه کنترل می‌شوند اشاره کرد.

اجزای کلید و پریز برق

کلید و پریز برق نیز مانند سایر محصولات و تجهیزات ساختمانی دارای اجزای مختلفی می‌باشند که در این بخش از این نوشتار به بررسی هر بخش می‌پردازیم که شامل:

بخش‌های درونی کلید و پریز برق

به‌طورکلی ساختار درونی کلید و پریز برق شامل سیم‌پیچی، اتصالات درونی و تعداد پل (تک پل و دو پل) است. درعین‌حال امروزه برای افزایش ایمنی ساختمان از اجزای مختلف پریز و کلید را از جنس نسوز ساخته و غیرقابل اشتعال می‌باشند. همچنین ساختار درونی کلید و پریز برق جدید را نیز معمولاً طوری می‌سازند که امکان جرقه و احتراق را تا حد زیادی کم و کم‌خطر کند.

قاب

قاب کلید و پریز برق قسمت بیرونی آن است که روی دیوار نصب می‌شوند. درواقع همان‌طور که میدانید کلید و پریز برق‌های قدیمی به قاب پیچ و مهره می‌شدند اما مدل‌های جدید کلید و پریز برق به قاب وصل نمی‌شوند و روی دیوار قرار می‌گیرند که همین مسئله‌ای نصب راحت‌تری را در پی خواهد داشت.

انواع کلید و پریز بر اساس نحوه نصب

به‌طورکلی می‌توان عنوان کرد که کلید پریزها دارای انواع متفاوتی هستند و بر اساس نحوه نصب، به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم می‌شوند که شامل:

کلید پریز توکار

معمولاً در سیم‌کشی ساختمان‌ها، سیم‌ها از طریق لوله نصب‌شده و در داخل دیوارها به یکدیگر مرتبط می‌شوند. بر همین اساس، در تمامی فضاهایی که نیاز به وجود تجهیزات برقی ساختمان وجود دارد سیم و اتصالات برقی نیز حاضر می‌باشد. دراین‌بین نوع توکار پریز ازجمله پر طرفدارها بوده و برای زیباسازی فرآیند سیم‌کشی، تمیز بودن فضای دیوارها و کف ساختمان استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که برای نصب کلید پریز توکار می‌بایست در داخل دیوار، قوطی کلید از قبل کار گذاشته شود و سپس مکانیسم کلید و پریز به همراه یک چنگکی داخل دیوار نصب گردد.

کلید پریز روکار

به‌طورکلی در فضاهایی که قوطی توکار در داخل دیوار تعبیه نشده است، می‌بایست کلید و پریزها را به‌صورت روکار مورداستفاده قرار داد. ازاین‌رو، باید بر روی دیوار یک قوطی روکار را پیچ کرده و سپس مکانیسم کلید پریز را داخل دیوار قرار داد. کلید پریزهای روکار معمولاً دارای سیم‌کشی روکار بوده و گاهی برای جلوگیری از به وجود آمدن ظاهر بد سیم‌کشی روکار، از داکت ها و انواع ترانکینگ در آن استفاده می‌شود.

انواع کلید و پریز برق بر اساس کارکرد

جالب است بدانید علاوه بر نوع پریز کارکردهای انواع پریز نیز متفاوت بوده و کلید و پریزها بر اساس نوع کاربردی که دارند به انواع زیر تقسیم می‌شوند که شامل:

کلید تک پل

کلیدهای تک پل از آنجایی به این نام معروف می‌باشند که دارای یک خروجی جهت قطع و وصل جریان الکتریکی است و با استفاده از این کلید در یک مکان، فقط می‌توان یک سیستم را روشن یا خاموش نمود.

کلید دو پل

کلید دو پل مانند کلید تک پل، وظیفه قطع و وصل جریان الکتریکی را بر عهده دارد با این تفاوت که این نوع کلید به‌وسیله دو شاسی برق و به‌صورت مجزا مورداستفاده قرار می‌گیرند. چراکه با این کلید می‌توانیم تجهیزات روشنایی را به‌صورت دلخواه روشن یا خاموش نماییم.

کلید تبدیل

مکانیسم کلید تبدیل مشابه با کلید تک پل می‌باشد، با این تفاوت که درصورتی‌که بخواهیم یک وسیله را توسط دو کلید متفاوت در دونقطه روشن و یا خاموش کنیم، از این کلید استفاده می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال، برای ورودی راهروها، یک کلید تبدیل جهت روشن کردن و در انتهای راهرو نیز یک کلید تبدیل جهت خاموش کردن چراغ‌ها تعبیه و نصب می‌شود که عملکردی کنترلی دارند.

کلید دیمر

به‌طورکلی این نوع از کلید ضمن قطع و وصل جریان الکتریکی، می‌تواند نور را نیز زیاد یا کم نماید. همچنین لازم به ذکر است که این کالا معمولاً جهت نورپردازی‌ها و طراحی‌های نور مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کلید صلیبی

برای ارتباط بین دو کلید تبدیل از کلید صلیبی استفاده می‌شود. زمانی که یک یا چند لامپ را بخواهیم از چند نقطه متفاوت قطع و وصل کنیم، می‌بایست از کلید صلیبی استفاده نماییم.

کلید سه پل

درواقع این نوع کلید دارای ۳ شاسی قطع و وصل جریان الکتریکی است و کاربرد این کلید کمتر از انواع دیگر است چراکه این کلید، قطع و وصل ۳ رشته جریان برق را از یک نقطه متمرکز انجام‌پذیر می‌کند.

پریز برق

به‌طورکلی پریزهای برق وظیفه ارتباط دستگاه‌های برقی با برق ساختمان‌ها را دارند. پریزها معمولاً در دو نوع ارت‌دار و بدون ارت ارائه می‌شوند.

پریز تلفن

همان‌طور که احتمالاً مشاهده کردید، پریزهای تلفن درگذشته معمولاً به‌صورت دوشاخه‌ای تولید می‌شدند اما امروزه این نوع پریزها به‌صورت سوکتی در بازار موجود و مورداستفاده می‌باشند.

پریز شبکه

این پریزها اغلب در ادارات کاربرد دارند و وظیفه اتصال کابل شبکه با تجهیزاتی مانند مودم، لپ‌تاپ و … بر عهده پریز شبکه است. پریزهای شبکه در دو نوع پریز UTP و پریز SFTP تولید و عرضه می‌شوند.

پریز آنتن

فیش آنتن و یا پریز آنتن، اغلب کاربردهای ساختمانی دارد و وظیفه آن برقراری ارتباط میان آنتن مرکزی و ماهواره با گیرنده‌ها می‌باشد.

پریز UPS

به‌طورکلی در هر ساختمانی که برق اضطراری توسط سیستم UPS تأمین شود، می‌بایست پریز UPS برای برقراری ارتباط میان دوشاخه برق دستگاه و برق اصلی مورداستفاده قرار گیرد.

انواع کلید و پریز بر اساس طرح و مدل

کلیدها و پریزها بر اساس مدل و نوع دکوراسیونی که مورداستفاده قرار می‌گیرند تقسیم‌بندی‌هایی دارند که ازجمله آن‌ها شامل:

کلید و پریز کلاسیک

این نوع از پریزها بیشتر برای خانه‌هایی با دکوراسیون کلاسیک و مجلل پیشنهادشده و معمولاً به رنگ‌های کلاسیکی مانند کرم قهوه‌ای یا قهوه‌ای تافی نزدیک می‌باشند. چراکه این دو رنگ معمولاً در قاب دور کلید و پریز و خود آن ترند هستند.

کلید پریز لمسی

جالب است بدانید که کلیدهای لمسی جزو جدید‌ترین محصولات بوده و به‌جای فشار دادن کلید برای خاموش و روشن‌ شدن چراغ تنها کافی است آن را لمس کنید. معمولاً این نوع کلیدها به‌صورت تک پل، دو پل، سه پل و چهار پل طراحی می‌شوند و استفاده از آن در تمام قسمت‌های خانه امکان‌پذیر است و تعداد کلیدهای موردنیاز را نیز کاهش می‌دهد. مزیت مهم دیگر این کلیدها امکان کنترل از راه دور است چراکه به هوشمند سازی فضا کمک می‌کند.

کلید و پریز برق فوتوالکتریک یکی از مدل‌های جدید کلید و پریز برق است که به‌اندازه‌ی سایر مدل‌های گفته‌شده در خانه‌ها همه‌گیر نیست اما از انواع کاربردی کلید و پریز برق جدید است. درواقع اگر تمایل دارید به‌محض تاریک شدن هوا، چراغ‌ها به‌صورت خودکار روشن شوند کلید و پریز برق فوتوالکتریک می‌تواند گزینه مناسبی باشد. لازم به ذکر است که این کلید پریز برق مجهز به سنسورهایی است که به‌محض تاریک شدن هوا و کم شدن نور به‌طور خودکار روشن می‌شود.

کلید برق حساس به صدا

جالب است بدانید که نوع دیگری از کلید و پریز برق هوشمند وجود دارد که به صدا حساس است. درواقع با این مدل کلید و پریز برق جدید می‌توانید بدون فشردن دکمه، چراغ‌ها را روشن کنید. لازم به ذکر است که کلید و پریزهای حساس به حرکت بیشتر بیرون از خانه و کلید و پریز برق حساس به صدا بیشتر در خانه استفاده می‌شوند.

کلید و پریز کارتی

احتمالاً افرادی که زیاد در هتل‌ها اقامت می‌کنند، با این نوع کلید کاملاً آشنا باشند. درواقع این محصولات نیز مانند سایر کلیدها تنوع رنگی بسیاری دارند. آن‌ها دارای یک محفظه برای قرار دادن کارت هستند که با قرار گرفتن کارت در محفظه سنسورها کنتاکت را فعال می‌کنند و برق محیطی موردنظر جریان پیدا می‌کند. این کلیدها و پریزها معمولاً در هتل‌ها و ادارات کاربردی بوده و بسیار محبوب می‌باشند.

کلید و پریز برق حساس به حرکت

این مدل کلید و پریز برق جدید با احساس حرکت به‌صورت خودکار روشن می‌شوند. جالب است بدانید که یکی از کاربردهای این انواع کلید و پریز برق هوشمند جلوی انبارها یا فضایی است که در آن اشیای قیمتی نگه‌داشته می‌شود. همچنین به کمک این مدل‌های جدید کلید و پریز برق می‌توان از دزدی در محل خودداری نمود.

کلید پریز طرح قدیمی

کلید و پریز قدیمی جزو ارزان‌ترین محصولات محسوب می‌شوند و ساده است. درواقع این نوع کلید در محیط‌هایی که دکوراسیون داخلی آن‌ها اهمیت زیادی ندارد مانند اداره‌ها، کارگاه‌ها و انبارهای خانه‌ها استفاده می‌شوند.

منبع :www.persiansaze.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *