تاثیر نورپردازی بر نمای ساختمان

نمای ساختمان

نورپردازی نما در شهرها از زمانی که طراحی داخلی به عنوان یکی از اصول رایج در ساختمان در آمد، بسیار گسترده و حائز اهمیت است. همچنین می تواند به طور قابل توجهی کیفیت سازه و ساختمان ها را بهبود بخشد. این مقاله درباره نورپردازی نما و چگونگی انتخاب درست نورپردازی به شما کمک میکند. با ما همراه باشید.

نور در هر محیطی نقش حیاتی دارد. ما تنها زمانی می‌بینیم،می‌توانیم راه برویم و کار کنیم، که نور داشته باشیم. همیشه نور در احساس ما نسبت به محیط و واکنش نسبت به یک فضا ضروری است.

هنگامی که طراحی نورپردازی نما به درستی به کاربرده نمی شود، نه تنها ویژگی های منحصر به فرد ساختمان را پنهان می کند، بلکه می تواند چنین برجی را، صرف نظر از اینکه چقدر مستقلاً زیبا باشد، از زیبایی آن نیز بکاهد. فرض کنید هدف شما داشتن ملکی است که ارزش مالی خود را حفظ کند و رهگذران را با زیبایی‌شناسی خود شگفت زده کند. ممکن است بخواهید قبل از انتخاب طرح نورپردازی نما، 12 فاکتور ذکر شده در این مقاله را در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید که هیچ دو ساختمانی از نظر خصوصیات، موقعیت یا تاریخ یکسان نیستند. بنابراین، هر چقدر هم که نورپردازی معمولی به نظر برسد، مفهوم یا طرح آن در نمای شما باید معنا، تاریخ یا فرهنگ منحصر به فردی را در پس هر بنای تاریخی به تصویر بکشد.

نمای ساختمان

عواملی را که باید قبل از انتخاب طراحی نورپردازی نما برای پروژه خود در نظر بگیرید:

  • نقاط هدف را مشخص کنید

 

گاهی اوقات، شما حتی نیازی به نورپردازی کل نما ندارید. تنها از نور برای برجسته کردن جزئیات معماری و قرار دادن فوکوس بر روی قسمتی از ساختمان استفاده می نمایید.شما باید با بررسی نواحی سازه با کمترین انسداد دید، نماهای اصلی نما را مشخص کنید. بینندگان شما می توانند افرادی باشند که در ماشین منتظر چراغ راهنمایی هستند، شخصی در ورودی یا خروجی ساختمان دیگری یا حتی شخصی در یک ساختمان بلند. نورپردازی خود را با در نظر گرفتن دید چنین افرادی طراحی کنید.

  • انتخاب نوع روشنایی

نقطه شروع هر پروژه نورپردازی، تعیین هدف طراحی است. این بر هر تصمیم طراحی حاکم است. مانند حالتی که می‌خواهید ارائه دهید، سبک نورپردازی که می‌توانید انتخاب کنید و بسیاری موارد دیگر. همچنین توجه به نوع ساختمانی که می خواهید نورپردازی کنید ضروری است. به عنوان مثال، یک مرکز خرید یا میدان می‌تواند سبک نورپردازی فوق‌العاده‌ای داشته باشد، در حالی که یک ایستگاه کاری یا یک بانک نسب به موارد گفته شده سبک متفاوت تری را داراست.

همیشه به دقت بررسی کنید که آیا نما دارای طراحی، الگو، تقارن، ریتم، مقیاس، کنتراست، حالت یا تعادل منحصر به فردی است. که ممکن است بخواهید از طریق نورپردازی برجسته کنید.

  • انتخاب نوع محیط

محیط های کار و مکان هایی که جهت خدمت رسانی به عموم مردم هستند، معمولاً ایمنی را در اولویت قرار می دهند. بنابراین، در انتخاب مفهوم نورپردازی نما، ویژگی های امنیت و وضوح باید در اولویت لیست شما قرار گیرد. از سوی دیگر، محیط های طراحی شده برای فروش و نمایشگاه ها بر روی دید کاربر از مشاهده محصولات تمرکز دارند. بنابراین، شما باید یک مفهوم روشنایی را متناسب با این عملکردها انتخاب کنید.

فضاهای اقامتی یا گردشگری بیشتر شخصی هستند. بنابراین، شما باید نورهای نما را در نظر بگیرید که می توانند فضایی از آرامش و راحتی ایجاد کنند.

  • اثرات رفتاری بر افراد

آیا می دانید که نور می تواند تأثیرات معناداری بر سلامت و رفتار افراد داشته باشد؟

همین موضوع می تواند به اندازه کافی به افراد کمک کند که تمرکز و آگاهی بهتری داشته باشند. از نظر روانشناختی همچنین می تواند تمایلات افسردگی و عملکرد شناختی بهتری مانند زمان واکنش و فعال شدن را کاهش دهد.تاثییر نورپردازی بر افراد بسیار اهمیت دارد.

  • نوع زیبایی شناسی مورد نیاز

نوع نورپردازی می توانند نحوه درک ما از یک فضا را تغییر دهند. مهم نیست که یک طراحی معماری چقدر عالی باشد، اگر نورپردازی نمای آن را به درستی طراحی نکنید، شاهکار شما بی روح به نظر می رسد. مفاهیم طراحی نور مناسب می تواند یک بنای تاریخی را از یک ساختمان معمولی بسازد.

  • چگونه از نور و سایه استفاده کنیم

برای ایجاد جذابیت و فضای اطراف نمای خود، باید در ایجاد عمق و بافت از طریق نور و سایه های متخصص نیز مهارت داشته باشید. سایه‌های ملایم می‌توانند توجه را به ناحیه روشن جلب کنند، زیرا می‌توانید از آن‌ها برای برجسته کردن ویژگی‌های یک نقطه کانونی در نما، شاید یک هنر روی دیوار، یک تزئین یا یک بلوک شهری استفاده کنید.

همچنین می توانید از نور استفاده کنید تا این تصور را ایجاد کنید که یک نما برجسته تر است. یک نور مستقیم در وسط نما می تواند مرکز را روشن کند در حالی که بقیه دیوار را تاریک می کند. این باعث می شود که توجه از نما دور شود.

فرض کنید می خواهید نما را بزرگتر نشان دهید. با این حال، در این صورت، ممکن است لازم باشد که دیوارها را با درخشان ترین نور روشن کنید و توجه بینندگان را به دیوارهای اطراف جلب کنید و در عین حال کل ساختمان را نمایان کنید.

  • از چه نوع نوری استفاده کنیم

می توانید از نور مستقیم یا غیر مستقیم استفاده کنید. اگر از نور طبیعی استفاده می‌کنید، در حالی که ممکن است روشن و جهت‌دار باشد، و به شما امکان کنترل ناحیه‌ای را که می‌خواهید روشن کنید، می‌دهد، همچنین می‌تواند باعث فلاش شود که منجر به سردرد و خستگی شود. با این حال، می‌توانید از بافل‌های ضد تابش برای مدیریت این موضوع استفاده کنید.

با این حال، نور غیرمستقیم روی یک سطح مناسب منعکس می‌شود و باعث می‌شود بینندگان نور منتشر شده را روی یک سطح ببینند. نور غیرمستقیم ممکن است فضایی آرام ایجاد کند، زیرا تابش خیره کننده وجود ندارد. از این رو فشار روی چشم را کاهش می دهد.

باید بدانید که استفاده از نور غیر مستقیم در نماها می تواند فضایی ملایم و کسل کننده ایجاد کند. توصیه می کنم برای بهترین جلوه ها ترکیبی از نور و سایه را امتحان کنید.

  • بودجه

 قبل از انتخاب طرح در کاتالوگ، بنشینید و هزینه ها را بررسی کنید. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است تا نیمه راه بروید و متوجه شوید که هزینه های تکمیل پیش بینی شده از کنترل شما خارج شده است. از همان ابتدا به بودجه نگاه کنید.

نتیجه

آنچه در طراحی نورپردازی نما بسیار مهم است، اطمینان از این است که معماران و طراحان از همان مراحل اولیه به فکر طراحی آن باشند. به این ترتیب می توانید پروژه ای عالی را در پیش داشته باشید. اگر در این مقاله مطالبی جا افتاده با ما آن را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.