راهنمای خرید لامپ ال ای دی استاندارد

استاندارد ال ای دی

LED ها می توانند مبلغی را برای شما صرفه جویی کنند

هنوز از لامپ های رشته ای استفاده می کنید؟ زمان آن فرا رسیده است که انتخاب به صرفه تری را داشته باشیم. لامپ های رشته ای نه تنها برای قبض انرژی ماهانه شما پرانرژی و پرهزینه هستند، بلکه در حال حذف تدریجی نیز هستند. پس از سال‌ها افزایش استانداردها، وزارت انرژی، قانون کارایی جدیدی را در جهت ساطع کردن روشنایی هر لامپ اعلام نموده است.

اگر تا به حال به لامپ‌های ال‌ای‌دی روی نیاورده‌اید، اکنون زمان و دلایل قانع‌کننده‌ای است. برای شروع، لامپ‌های LED بسیار بیشتر از لامپ‌های رشته‌ای دوام می‌آورند و همان مقدار نور را با مصرف انرژی بسیار کمتری از بین می‌برند. این  لامپها برای محیط زیست عالی هستند و می تواند در درازمدت در هزینه قبض برق شما صرفه جویی کند، به خصوص اگر لامپ های کل خانه را ارتقا دهید.

کیفیت یک لامپ LED چگونه تعیین می­‌شود؟

با انجام آزمون­‌های تدوین شده توسط استاندارد ملی ایران می­‌توان کیفیت یک لامپ LED  را تعیین نمود. طبق این استاندارد، لامپی با کیفیت محسوب می­‌شود که به طور کلی مجموعه آزمون‌های الکتریکی، فتومتری و ایمنی، آزمون دوام، آزمون ضریب حفظ شار نوری در ۱۰۰۰ ساعت، آزمون گروه حفظ شار نوری و آزمون‌های مربوط به گشتاور قابل تحمل، گشتاور پیچشی و خمشی را سپری کند.

شرایط آزمون­‌ها و تعیین امتیاز لامپ در هریک از آزمون­‌ها به تفصیل در استاندارد ملی ایران به شماره  ۱-۱۴۸۷۸و ۲-۱۴۸۷۸  با عنوان تعیین رتبه کیفی لامپ ها و چراغ‌های LED آمده است. در استاندارد برای مجموع ۲۱ آزمون ۳۰۰۰ امتیاز در نظر گرفته می شود که جزییات امتیاز هر آزمون با مراجعه به استاندارد قابل مشاهده است.

ال ای دی ها چقدر برق مصرف می کنند؟

لامپ های LED تا 90 درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ های رشته ای یا هالوژنی با روشنایی معادل مصرف می کنند. ال ای دی ها در تبدیل الکتریسیته، اندازه گیری شده بر حسب وات، به نور، که بر حسب لومن اندازه گیری می شوند، بسیار کارآمدتر هستند. به این ترتیب، یک لامپ LED معمولی 4 وات می تواند به راحتی به نور خروجی قابل مقایسه با هالوژن 50 واتی دست یابد، که گاهی اوقات به دلیل نسبت لومن به وات بالای آن بیشتر است.

لامپ ال ای دی چند وات بهتر است؟

هنگام خرید لامپ، احتمالاً عادت کرده اید که به دنبال وات باشید تا نشانه ای از روشنایی لامپ باشد. دلیل آن این است که با لامپ های رشته ای، وات نشانگر قابل اعتمادی است که نشان می دهد لامپ چقدر نور ساطع می کند: هر چه وات لامپ بیشتر باشد، رشته تنگستن داخل آن بیشتر می درخشد. روشنایی LED ها، با این حال، کمی متفاوت تعیین می شود.

برخلاف تصور رایج، وات نشان دهنده روشنایی نیست، بلکه اندازه گیری میزان انرژی مصرفی لامپ است. برای لامپ های رشته ای، یک همبستگی پذیرفته شده بین وات و روشنایی تولید شده وجود دارد، اما برای LED ها، وات ها پیش بینی خوبی برای روشنایی لامپ نیستند. دلیل آن این است که LED ها به گونه ای طراحی شده اند که تا حد ممکن کارآمد باشند بدون اینکه کیفیت نور را به خطر بیندازند، و برخی از LED ها نسبت به بقیه بهتر عمل می کنند.

مطالعه بیشتر:10 مزیت استفاده از لامپ های LED

خوشبختانه راه بهتری برای صحبت در مورد روشنایی وجود دارد و آن لومن است. لومن (lm) اندازه‌گیری واقعی روشنایی است که توسط یک لامپ ارائه می‌شود، و این عددی است که باید هنگام خرید LED به دنبال آن باشید. برای مرجع، در اینجا نموداری وجود دارد که تبدیل وات-لومن را برای لامپ های رشته ای و LED نشان می دهد.

  حداقل لومن استاندارد لامپ‌های ال‌ای‌دی جهت اخذ برچسب انرژی +A

وات لامپ  لومن درج شده روی جعبه لومن مورد تایید استاندارد(هنگام تست)
۱w ۲۷ ۲۵
۲w ۸۰ ۷۳
۳w ۱۴۴ ۱۳۳
۴w ۲۱۶ ۱۹۹
۵w ۲۹۳ ۲۷۱
۶w ۳۷۳ ۳۴۶
۷w ۴۵۶ ۴۲۴
۸w ۵۴۲ ۵۰۴
۹w ۶۳۰ ۵۸۶
۱۰w ۷۱۹ ۶۶۹
۱۱w ۸۰۹ ۷۵۴
۱۲w ۹۰۱ ۸۴۰
۱۳w ۹۹۵ ۹۲۷
۱۴w ۱۰۸۸ ۱۰۱۵
۱۵w ۱۱۸۳ ۱۱۰۴
۱۶w ۱۲۸۰ ۱۱۹۳
۱۷w ۱۳۶۲ ۱۲۸۶
۱۸w ۱۴۴۲ ۱۳۶۲
۱۹w ۱۵۲۲ ۱۴۳۸
۲۰w ۱۶۰۳ ۱۵۱۳
۲۱w ۱۶۸۳ ۱۵۸۹
۲۲w ۱۷۶۳ ۱۶۶۴
۲۳w ۱۸۴۳ ۱۷۴۰
۲۴w ۱۹۲۳ ۱۸۱۶
۲۵w ۲۰۰۳ ۱۸۹۲
۲۶w ۲۰۸۳ ۱۹۶۷
۲۷w ۲۱۶۵ ۲۰۴۳
۲۸w ۲۲۴۴ ۲۱۱۹
۲۹w ۲۳۲۴ ۲۱۹۵
۳۰w ۲۴۰۴ ۲۲۷۰
۳۱w ۲۴۸۴ ۲۳۴۶
۳۲w ۲۵۶۴ ۲۴۲۲
۳۳w ۲۶۴۴ ۲۳۹۷
۳۴w ۲۷۲۴ ۲۵۷۳
۳۵w ۲۸۰۷ ۲۶۴۹
۳۶w ۲۸۸۵ ۲۷۲۴
۳۷w ۲۹۶۵ ۲۸۰۰
۳۸w ۳۰۴۵ ۲۸۷۶
۳۹w ۳۱۲۵ ۲۹۵۱
۴۰w ۳۲۰۵ ۳۰۲۷
۴۱w ۳۲۸۵ ۳۱۰۳
۴۲w ۳۳۶۵ ۳۱۷۸
۴۳w ۳۴۴۵ ۳۲۵۴
۴۴w ۳۵۲۶ ۳۳۳۰
۴۵w ۳۶۰۶ ۳۴۰۵
۴۶w ۳۶۸۶ ۳۴۸۱
۴۷w ۳۷۶۶ ۳۵۵۷
۴۸w ۳۸۴۶ ۳۶۳۲
۴۹w ۳۹۲۶ ۳۷۰۸
۵۰w ۴۰۰۷ ۳۷۸۴
۵۱w ۴۰۸۷ ۳۸۶۰
۵۲w ۴۱۶۷ ۳۹۳۵
۵۳w ۴۲۴۷ ۴۰۱۱
۵۴w ۴۳۲۷ ۴۰۸۷
۵۵w ۴۴۰۷ ۴۱۶۲
۵۶w ۴۴۸۷ ۴۲۳۸
۵۷w ۴۵۶۷ ۴۳۱۴
۵۸w ۴۶۴۸ ۴۳۸۹
۵۹w ۴۷۲۸ ۴۴۶۵
۶۰w ۴۸۰۸ ۴۵۴۱
۶۱w ۴۸۸۸ ۴۶۱۶
۶۲w ۴۹۶۸ ۴۶۹۲
۶۳w ۵۰۴۸ ۴۷۶۸
۶۴w ۵۱۲۸ ۴۸۴۳
۶۵w ۵۲۰۸ ۴۹۱۹
۶۶w ۵۲۸۹ ۴۹۹۵
۶۷w ۵۳۶۹ ۵۰۷۰
۶۸w ۵۴۴۹ ۵۱۴۶
۶۹w ۵۵۲۹ ۵۲۲۲
۷۰w ۵۶۰۹ ۵۲۹۷
۸۰w ۶۴۱۰ ۶۰۵۴
۸۵w ۶۸۱۱ ۶۴۳۳

 

قبل از خرید یک لامپ ال ای دی استندارد به نکات زیر دقت کنید:

 مطمئن شوید که LED رنگ مناسب را انتخاب کرده اید

لامپ‌های رشته‌ای معمولاً رنگی گرم و زرد از خود نشان می‌دهند، اما لامپ‌های ال‌ای‌دی رنگ‌های مختلفی دارند. همچنین LED قادر به نمایش طیف رنگی چشمگیر، از بنفش تا قرمز، تا طیف کاملی از سفید و زرد هستند. با این حال، برای خانه، احتمالاً به دنبال چیزی شبیه به نوری هستید که لامپ های رشته ای تولید می کنند.

دو رنگ محبوب در دسترس برای LED ها سفید ملایم (که سفید گرم نیز نامیده می شود) و سفید روشن (به آن نور روز نیز می گویند) است.

سفید ملایم و سفید گرم درخششی زرد و شمع مانند، نزدیک به لامپ های رشته ای ایجاد می کند، در حالی که لامپ هایی که با برچسب سفید روشن یا نور روز برچسب زده شده اند، نور سفیدتر، نزدیک به نور روز و شبیه به آنچه در دفاتر و فروشگاه های خرده فروشی می بینید، تولید می کنند.

اگر بخواهید تخصصی فکر کنید، رنگ نور در طیف نور سفید دمای رنگ نامیده می شود و در مقیاس کلوین اندازه گیری می شود. هرچه این عدد کمتر باشد، نور گرمتر (زردتر) می شود. لامپ های رشته ای سفید نرم معمولی شما بین 2700 تا 3500 هزار کیلوبایت است.

برای یک لامپ LED بیشتر هزینه خواهید کرد (اما در دراز مدت صرفه جویی خواهید کرد)

لامپ‌های ال‌ای‌دی مانند خودروهای برقی هستند: از قبل گران‌تر، اما کارکرد آن ارزان‌تر است. شاید خریدن یک لامپ رشته ای به نسب لامپ ال ای دی ارزونتر باشد. اما در دراز مدت متوجه هزینه های پایین این لامپ ها خواهید شد. LED پس از کمتر از یک سال استفاده همچنان گزینه ارزان‌تری است. در این میان، از تولید گرمای کمتر، عمر طولانی‌تر لامپ و حتی امکان کنترل آن‌ها با گوشی هوشمند خود لذت خواهید برد. بعد از یک سال هم نمی سوزد.

 

همه وسایل روشنایی نباید از LED استفاده کنند

دانستن اینکه کجا قرار دادن LED مناسب است، اطمینان حاصل می کند که لامپ زودتر از زمان خود خاموش نمی شود.

احتمالاً می‌دانید که لامپ‌های LED بسیار خنک‌تر از لامپ‌های رشته‌ای خود کار می‌کنند، اما این بدان معنا نیست که گرما تولید نمی‌کنند. لامپ‌های LED داغ می‌شوند، اما گرما توسط یک هیت سینک در پایه لامپ از بین می‌رود. از آنجا، گرما در هوا پخش می شود و لامپ LED خنک می ماند و به وعده عمر طولانی خود کمک می کند.

و مشکل اینجاست: لامپ به راهی برای دفع گرما نیاز دارد. اگر یک لامپ LED در یک محفظه بسته قرار داده شود، گرما جایی برای رفتن نخواهد داشت و آن را مستقیماً به لامپ می فرستد و آن را به مرگ آهسته و دردناک محکوم می کند.

به یاد داشته باشید، لامپ های LED دستگاه های الکترونیکی هستند. درست مانند تلفن یا لپ تاپ خود، خوب نیست که اجازه دهید آنها بیش از حد گرم شوند.

به همین دلیل استفاده از لامپ های رشته ای، فلورسنت و هالوژن برای لامپ های بسته خوب است. LED ها هم نیز کارآمد هستند، اما در برخی موارد، تجمع گرما در داخل لامپ باعث کاهش طول عمر لامپ می شود.

نکته آخر: اگر کاهش نور واقعاً در خانه شما مهم است، باید واقعاً لامپ های هوشمند را در نظر بگیرید. بیشتر آنها از مکانیزم های داخلی خود برای کنترل نور استفاده می کنند، بنابراین به هیچ وجه به سوئیچ دیمر نیاز ندارید. مکانیزم‌های کم‌نور مانند آن‌ها عالی هستند، زیرا سوسو نمی‌زنند یا وزوز نمی‌کنند، و معمولاً می‌توانید چیزها را با دستیار صوتی مانند سیری یا الکسا همگام‌سازی کنید، که در را به روی فرمان‌هایی باز می‌کند: «چراغ‌ها را روی 20% تنظیم کنید. “