راهنمای خرید لوله برقی نسوز

لوله نسوز

شاید برای شما  سوال باشد که لوله برق نسوز چیست و در کجاها کاربرد دارد در این مقاله ابتدا تعریفی از لوله برق نسوز خواهیم داشت سپس به بررسی راهنمای خرید آن می پردازیم.با تیم تجهیز ساختمان همراه باشید.

لوله های نسوز

هنگامی که برقکارها شروع به سیم کشی در محیط های مسکونی می کنند، اولین چیزی که باید تصمیم بگیرند نوع سیم کشی مورد استفاده می باشد. تعیین نوع سیم کشی مناسب کار را برای آنها آسان تر می کند و همچنین ناهماهنگی سیم کشی کمتری وجود خواهد داشت. مجرای برق یکی از جنبه های ضروری است که هر برقکار باید به آن دست پیدا کند. 

لوله برق چیست

در واقع لوله های پلاستیکی یا فلزی که در آن سیم های برق قرار می گیرند. آنها اغلب در هر مکان در معرض دید هستند. مانند سطح دیوار خارجی استفاده می شود. همچنین از کابل‌ها محافظت می‌کند.از سال خیلی قبل به طور گسترده ای از مواد پلاستیکی برای محافظت از برق در خانه ها، مخابرات و تاسیسات استفاده می شود. 

لوله برق نسوز

ممکن است اسم لوله های برق نسوز به گوش شما رسیده باشد. همانطور که از نام آن پیداست این لوله ها ضد حریق و محافظ هستند. به طوری که آستانه تحمل دما و حرارت بالا را دارند. در واقع از این لوله ها به عنوان محافظی برای کابل ها و سیم ها در جهت جلوگیری از آسیب و فرسایش آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. به  دلیل بالا بودن خطرات ناشی از جریانات الکتریک و برق بر جان و مال، همواره باید استفاده از این لوله ها را در نظر داشته باشید.

عواملی همچون بریدگی کابل،اتصال با بدنه سازه،گرم شدن بیش‌ازحد سیم‌های برق. گرم شدن بیش‌ازحد سیم‌های برق می‌تواند ناشی از دو عامل داخلی یا خارجی باشد. عامل درونی یعنی حرارت ناشی از انتقال برق و افزایش مصرف ولتاژ و عامل بیرونی یعنی فصل گرما و تابش مستقیم نور خورشید که این دو نیز معمولاً با همدیگر رخ می‌دهند. زیرا افزایش مصرف برق به دلیل افزایش استفاده از وسایل سرمایشی در فصل گرما اتفاق می‌افتد.

اکسید آلومینیوم، سیلیکون، اکسید کلسیم، منیزیم و خاک رس موادی هستند که در هنگام ساخت به ترکیب این لوله‌ها اضافه می‌شوند تا خاصیت نسوز بودن را به آن‌ها اضافه کنند. این مواد اولیه باعث می‌شوند آستانه تحمل دمای لوله‌ها . به طوری بالا برود و به لوله‌های برق نسوز تبدیل گردند. لوله‌های برق نسوز می‌توانند از سیم‌ها در برابر گرمای محیطی و عوامل خارجی افزایش دمای آن‌ها مراقبت نمایند. این لوله‌ها علاوه‌بر نسوز بودن، می‌توانند از سیم‌ها در برابر هرگونه مواد شیمیایی، اسیدی، خورنده، حشرات جونده و به‌طورکلی هرگونه عاملی که می‌تواند به سیم‌کشی برق آسیب بزند، محافظت نمایند.

برخی از ویژگی های لوله های برقی نسوز

لوله های نسوز برای اینکه بتوانند مقاومت بالاتری را از خود نشان دهند در ترکیبات آن از مواد با کیفیتی استفاده می شود. علاوه بر اعتماد مشتری،فروش آن نیز افزایش پیدا میکند. برخی از ویژگی های لوله های برقی نسوز:

  • کیفیت بالا
  • استحکام و مقاومت بالا در برابر ضربه
  • مقاوت در برابر سرما
  • مقاومت در برابر اشعه و نور خورشید
  • عدم تغییر رنگ
  • امکان استفاده به صورت روکار
  • مقاومت بالا در صورت مواجهه با اسیدها بازها و باکتری ها 
  • جلوگیری از گسترش شعله و حرارت
  • اتصال پذیری راحت
  • خم پذیری آسان و افزایش سرعت در روند اجرا
  • صرفه جویی در هزینه ها
  • وزن سبک
  • طول عمر بالا
  • جایگزین لاوله فولادی

 

اگر در پروژه های بیمارستانی و آزمایشگاهی خود به دنبال جایگزینی برای لوله های فولادی هستید، قطعا استفاده از لوله های برق نسوز جایگزینی با کیفیت و همچنین از نظر اقتصادی، صرفه جویی قابل توجهی را برای مصرف کنندگان به همراه دارد.

 

لوله برقی نسوز PVC،UPVC

PVC مخفف پلی وینیل کلراید است که یک رزین مصنوعی مقاوم در برابر مواد شیمیایی است. مجرای PVC معمولاً به عنوان یک لوله PVC سفت و سخت (یا انعطاف پذیر) برای محافظت از سیم ها در برابر خوردگی و نشت الکتریکی شناخته می شود. لوله برقی نسوز UPVC به لوله هایی گفته میشود که جنس آنها از یو پی وی سی است این لوله ها دارای خاصیت خود خاموش شوندگی هستند. در واقع به این معنا که در زمان مجاورت با شعله ی مستقیم شروع به واکنش کرده اما مشتعل نمیشوند و صرفا گازی از خود متساعد میکنند. این گاز تولید شده که اگر در مدت زمان طولانی استنشاق شود مضر و دارای بوی نا خوشایندی است.این نوع لوله ها به دو دسته خم گرم و خم سردتقسیم میشوند.

لوله خم سردلوله های خم گرم جهت خمیدگی نیاز به گرما دارند که این گرمای لازم بسته به ضخامت لوله های مورد استفاده متفاوت است . همچنین لوله های خم سرد بر خلاف لوله های خم گرم ، برای خمش نیاز به گرما ندارند . صرفا با استفاده از یک فنر لوله خم کن میتوان آنها را به زاویه دلخواه حالت داد .
(عمو ما بهتر است در صورت استفاده از لوله های خم گرم از اتصالات آماده استفاده شود تا در زمان و هزینه های اجرای این مهم  صرفه جویی شود.)لوله های خم سرد عموما ( و نه دائما ) به رنگ سفید تولید میشوند ، اما باید به این مطلب نیز توجه داشت که هر لوله برق سفید رنگی لزوما خم سرد و یا حتی از جنس یو پی وی سی نیست.

 

لوله خرطومی

این لوله های انعطاف پذیر با نام خرطومی نیز شناخته می شوند. ساختاری مارپیچی دارند که به آن انعطاف‌پذیری می‌دهد تا بتواند از دیوارها و دیگر سازه‌ها عبور کند. این لوله های برای مکان‌های خشک داخل دیوار ها و کف یک سازه و معمولاً برای مسیرهای کوتاه مورد استفاده می باشد.

 

چگونه انتخاب کنیم؟

در بالا ویژگی های برخی را به اختصار معرفی کرده ایم. اکنون ما یک خلاصه کلی از مزایا و معایب رایج لوله های فلزی و لوله PVC داریم.

مزایای لوله فلزی:

1. استحکام ساختاری عالی، مقاومت در برابر اکستروژن و مقاومت در برابر ضربه

2. رسانای الکتریکی

3. مقاومت در برابر درجه حرارت بالا

4. مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش

5. مقاومت در برابر خوردگی جوندگان

6. مقاوم در برابر حمله حشرات و میکروب

7. ضد آب

8. ضد انفجار

9. مقاوم در برابر نویز EMF و RF

معایب لوله فلزی:

1. هدایت حرارتی بالا

2. رسانای الکتریکی

3. آسیب پذیر به آسیب خوردگی

4. آسیب پذیر به پیچ خوردگی

5. برای خم شدن به ابزار خاصی نیاز دارد

6. هزینه بالا

مزایای لوله PVC:

1. ضد خوردگی

2. هدایت حرارتی کم

3. عایق الکتریکی

4. خم شدن و نصب آسان

5. انعطاف پذیر یا نیمه انعطاف پذیر

6. ضد آب

7. ضد انفجار

8. مقاوم در برابر حشرات

9. هزینه کم

 

معایب لوله PVC:

1. در برابر دمای بالا مقاوم نیست

2. عایق الکتریکی

3. آسیب پذیر در برابر خوردگی

4. در برابر حمله میکروبی آسیب پذیر است

5. استحکام ساختاری کمتر از مجرای فلزی

 

 

خرید لوله برق نسوز

توجه به این نکته مهم است که رسانایی بسته به کاربرد، می تواند هم یک مزیت و هم یک ضرر باشد. بنابراین، هیچ انتخابی برای همه در راهنمای کاربرد مجرا وجود ندارد. هر پروژه باید بر اساسی مواد آن انتخاب و طراحی شود که برای آن مناسب تر است. همچنین استفاده از ترکیبی از لوله ها در یک پروژه معمول است زیرا پارامترها در نقاط مختلف عملیات تغییر می کنند.گاها خرید این لوله ها در مقیاس بالا نیاز به تخصص و آگاهی در این زمینه دارد. شرکت ما با داشتن تجربه و تعهد کاری در خدمت شما همراهان در جهت مشاوره و خرید لوله های برق نسوز می باشد. شما می توانید جهت مشاوره با تیم تخصصی ما در ارتباط باشید.