زنگ خطر تعویض کلید و پریز برق ، چه زمانی نیاز به تعویض داریم؟

مراقب پریزهای آویزان باشید!

اتفاقات و خطرات ناشی از حوادث الکتریکی یکی از ترسناک ترین دسته اتفاقات به شمار می روند و قطعا هیچکس نیست که علاقه داشته باشد همچین اتفاقی را تجربه کند. اما جای هیچ نگرانی نیست چرا که بسیاری از حوادث الکتریکی با تعویض کلید و پریز به موقع قابل جلوگیری هستند.

برای اینکه ساختمان و البته عزیزانتان را معرض خطری جدی قرار ندهید لازم است به کلیدها و به خصوص پریزهای برق بیشتر دقت کنید.

خطرات ناشی از فرسودگی و خرابی کلید و پریزها می تواند با بررسی به موقع و تعویض پریزهای خراب به صفر برسد.

تعویض کلید و پریز

کلید و پریزهای برق هم درست مثل انسان ها با شما صحبت می کنند و دقیقا اطلاع می دهند که در آستانه خرابی هستند و به شما می گویند که چه زمانی نیاز به تعویض دارند!

تنها کافیست با زبان کلید و پریزها و به صورت کلی ابزار و تجهیزات الکتریکی آشنا باشید.

چندین نشانه وجود دارد که نشان می دهند کلید پریز منزل یا محل کار و ساختمان شما به پایان عمر خود نزدیک می شوند و نیاز به تعویض شدن دارند.

این نشانه ها کدامند؟

برای آشنایی با این نشانه ها تا پایان این مقاله از وب سایت تخصصی تجهیز ساختمان با ما همراه باشید.

قبل از هر چیز به یاد داشته باشید برای اینکه پریزها و کلیدهای کارآمد و خانه ایمنی داشته باشید، با مشاهده هر کدام از این نشانه ها بهتر است به فکر جایگزینی هرچه سریعتر این تجهیزات باشید.

نشانه های هشدار و خطر فرسودگی کلید و پریزها

  • زمانی که پریزهای برق دو شاخه ها را به خوبی نگه نمی دارند به این معناست که زمان تعویض آن ها فرا رسیده است. در حقیقت این مشکل نشانه ایست که پریز شما فرسوده شده و در صورت ادامه این روند می تواند مشکل ساز باشد!
  • گاهی پیش می آید که پریزها و سوکت ها بیشتر از حد معمول داغ می شوند و این مسئله به خوبی قابل تشخیص است.

در حالت کلی ایجاد گرمای بیش از حد در پریزها می تواند خبر از فرسودگی و شل شدن سیم های برق باشد. به این معنی که پریزهای شما در وضعیت خوبی قرار ندارند.

  • بعضی از پریزهای موجود در بازار با گذشت مدتی از استفاده تغییر رنگ می دهند و رنگ آن ها به تیرگی نزدیک می شود.

در سطح بالاتر حتی ممکن است با گذشت زمان شاهد جرقه زدن پریزها باشید، چیزی که در اصطلاح متخصصین برق به عنوان اتصال کوتاه از آن یاد می شود. اتصال کوتاه باعث تغییر رنگ، سوختن و یا آسیب دیدن پریزها می شود و می تواند خطر آفرین باشد!

نشانه های خرابی کلید و پریز برق
نشانه های خرابی کلید و پریز برق

اگر در منزل یا محل کار خود پریزهایی دارید که تغییر رنگ داده اند حتما در اولین فرصت اقدام به تعویض آن کنید چرا که خطر آتش سوزی در کمین است!

  • به غیر از پریزهایی که دچار تغییر رنگ شده اند، پلاستیک اطراف و قاب بعضی از پریزها بر اثر فرسودگی، داغ شدن و حتی جرقه ممکن است ذوب شود که این اتفاق یک زنگ خطر جدی برای ساکنین ساختمان خواهد بود.

در این حالت بهتر است برای تعویض پریز شخصا اقدام نکنید و از یک متخصص کمک بگیرید که حتی باز کردن این پریزها هم می تواند خطرات جدی به همراه داشته باشد.

  • زمانی که یک وسیله برقی را به پریز برق متصل می کنید نباید شاید دود، جرقه و یا بوی سوختگی از محل اتصال به پریز باشید که این اتفاق می تواند ناشی از اتصال کوتاه و یا در معرض آب قرار گرفتن پریزها باشد.

بهتر است دستگاه را جدا کرده و در اولین فرصت به دنبال تعویض و جایگزینی پریز برق باشید.

این تمام ماجرا نیست … نشانه های دیگری هم وجود دارند.

حتما مطالعه کنید : کامل ترین راهنمای انتخاب کلید پریز مرغوب 

دیگر نشانه های یادآور تعویض کلید و پریز برق

  • در صورتی که هر گونه صدای غیر عادی مثل خش خش از پریزهای برق به گوش می رسد یک زنگ خطر کاملا جدی ست چرا که صدای خش خش نشان دهنده وقوع احتمالی آتش سوزی خواهد بود. بهتر است برق پریز را قطع کرده و از یک متخصص برق کمک بخواهید.
  • سیم کشی های روکار در منزل شما زیاد شده اند؟

اگر به تعداد سیم کشی های روکار ساختمان شما اضافه شده و دیدن این سیم ها به یک اتفاق عادی برای شما تبدیل شده باید بگوییم که کلید و پریزهای شما با احتمال زیادی فرسوده هستند! همچنین این کلید و پریزهای روکار بیش از دیگر دسته ها در معرض خطر هستند به این دلیل که در هر لحظه امکان برخورد عوامل مختلف با آن ها وجود دارد.

نکته ای که از آن بی خبرید این است که این سیم کشی های روکار برای مدت های کوتاه در نظر گرفته شده اند و از ایمنی و رفاه کافی برای منزل شما برخوردار نیستند.

هشدارهای محافظ برق، نشانی از فرسودگی پریزهای شماست.
هشدارهای محافظ برق، نشانی از فرسودگی پریزهای شماست.
  • کلید و پریزهای آویزان و بیرون زده از دیوارها به شما یادآوری می کنند که زمان آن رسیده تا به فکر تعویض یا سرویس این تجهیزات برقی باشید. دو شاخه ها باید محکم روی پریز قرار بگیرند و اگر آویزان هستند به این معنی ست که عمر پریزهای شما رو به پایان است.
  • محافظ های برقی که برای لوازم برقی منزلتان استفاده می کنید در تامین برق با مشکل مواجه هستند!

اگر محافظ و سه راهی های برق شما اغلب دچار مشکل می شوند یا بیش از حد قطع و وصل می شوند، هشداریست که باید کلید و پریزها را آزمایش کنید. نوسان محافظ های برق خبر از فرسودگی پریزهای منزل شما دارند.

  • اگر در ناحیه ای زندگی می کنید که در معرض وزش های باد شدید یا حتی طوفان و پدیده های جوی این چنینی هستید، کار درست این است که در بازه های زمانی منظم کلید و پریزها را آزمایش کنید و هر گونه علائم هشدار دهنده را جدی بگیرید.

در نهایت باید گفت که بر اساس آمارها کلید پریزهای استاندارد موجود در بازار از برندهای معتبر، به صورت کلی حداکثر تا 15 سال فعالیت مداوم را دوام می آورند و البته مواردی هم دیده شده که طی 5 سال کلید و پریز فرسوده شده و از رده خارج شدند. پس یراق آلات قدیمی تر نیاز به بررسی و آزمایش بیشتری دارند.

اما اگر به این نتیجه رسیدید که پریزهای منزلتان فرسوده هستند و نیاز به تهیه محصولات جدید دارید، کدام کلید و پریزها مناسب شما هستند؟

پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به تعویض و جایگزینی پریزهای برق حتما سری به مقاله در تعویض کلید و پریزها بی گدار به آب نزنید! بزنید.

تعویض کلید و پریزها، هم ایمنی هم زیبایی
تعویض کلید و پریزها، هم ایمنی هم زیبایی

سخن پایانی

کلید و پریزهای برق هم عمر محدودی دارند. گاهی عمر پریزهای قدیمی بسیار کوتاه است و فراموش نکنید حتی اگر کلید پریز قدیمی شما همچنان کار می کند ممکن است از نظر ظرفیت الکتریکی و ویژگی های ایمنی دچار مشکل شده باشد.

و در پایان اگر شما هر کدام از نشانه هایی که بیان شد را مشاهده کردید، وقت آن رسیده که کلید و پریزهای برق منزل یا محل کارتان را تعویض کنید. فراموش نکنید که تعویض و جایگزینی پریزهای فرسوده فقط یک ایده نیست و برای حفظ رفاه و ایمنی شما و عزیزانتان یک تصمیم ضروری خواهد بود.

مجموعه تخصصی تجهیز ساختمان در هر لحظه آماده است تا با راهنمایی شما کارآمدترین کلید پریز و اتصالات را به شما معرفی کرده و در هر نقطه از ایران عزیز، با مناسب ترین قیمت به شما تحویل دهد.