عوامل موثر در انتخاب روشنایی خیابان‌ها

روشنایی خیابان

تاریکی خطرات زیادی را برای افراد به هنگام رانندگی یا پیاده روری در خیابان‌های شهری به همراه دارد، زیرا دید آنها را در تشخیص مسافت واقعی کاهش می دهد. میزان تصادفات مرگبار شبانه در جاده های بدون نور حدود سه برابر روز است. دید خوب در شرایط شب یکی از الزامات اساسی است که رانندگان را قادر می سازد، به صورت ایمن و هماهنگ در ساعات تاریکی شب تردد داشته باشند. طراحی صحیح روشنایی خیابان باعث ایجاد دید سریع، دقیق و راحت در شب می شود. که از تردد خودروها و عابران پیاده محافظت خواهد کرد.

اهداف دیگر روشنایی خیابان شامل:

  •  بهبود جریان ترافیک در شب با تامین نور، فراتر از نور ارائه شده توسط چراغ خودرو
  • راهنمایی به رانندگان در جهت یابی، تشخیص موانع و حفظ فاصله با سایر رانندگان
  •  کمک به حفاظت پلیس و افزایش احساس امنیت شخصی
  •  ترویج تجارت و استفاده از امکانات عمومی در ساعات شب

عواملی که بر کیفیت چراغ های خیابانی تأثیر می گذارد

 از ویژگیهای یک سیستم روشنایی خوب عدم خیرگی چشم رانندگان، میزان نور و توزیع یکنواخت آن بر سطح خیابان است. شرکت تولید کننده محصولات روشنایی باید مواردی شامل منحنی‌های پخش نور قطبی، چگونگی توزیع شدت روشنایی درسطوح قائم و افقی، منحنی‌های ایزولوکس و ایزوکاندلا، را در اختیار تامین کنندگان قرار دهد.

توجه داشته باشید که در روشنایی معابر برخلاف سایر روشنایی که در آن‌ها کارکرد اصلی روشنائی، روشن کردن اشیاء هدف است، عملکرد آن روشن نمودن پس زمینه اشیا هدف است. چشم رانندگان به واسطه اختلاف درخشندگی خیابان با عابر پیاده می‌تواند هدف را تشخیص دهد. 

پارامترهای الکتریکی

قطعا میدانید که سیستم‌های روشنایی میزان قابل توجهی از مصرف انرژی الکتریکی را به خود اختصاص می‌دهند. با توجه به اینکه معابر از تعداد بسیار زیادی چراغ خیابانی تشکیل می‌شود، مناسب است ویژگی های یک چراغ خیابانی از نظر چگونگی مصرف انرژی الکتریکی مورد توجه قرار گیرد. همچون ولتاژ، جریان و توان مصرفی تجهیزات و ….. موارد هستند که توسط استاندارد‌ های مربوط به مسائل روشنایی فنی بیان می‌شوند. تولیدکنندگان باید مقادیر و استانداردها را در طراحی چراغ خیابانی در نظر داشته باشند.  ضریب توان از موارد نادیده گرفته شده در طراحی است. پایین بودن ضریب توان باعث می‌شود که سیستم روشنایی مقدار زیادی بار راکتیو از شبکه بگیرد. افزایش بیش از حد بار راکتیو زیان های زیادی را به شبکه توزیع وارد می‌کند.

پارامترهای مکانیکی

این پارامترها شامل استقامت مکانیکی در قبال تغییرات درجه حرارت، رطوبت و فشار مقاومت در قبال ضربه های مکانیکی می‌باشد. به خصوص توجه به این مورد در مناطق با شرایط آب و هوایی خاص که دارای رطوبت و یا بارندگی بیشتری نسبت به سایر مناطق هستند، اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. انتخاب آلیاژ مناسب در ساخت بدنه چراغ‌ها ضمن برآورده ساختن موارد فوق، نقش بسیاری در قبال دفع حرارت خواهد داشت. تبادل حرارت مناسب خود به تنهایی نقش بسزایی در افزایش عمر سایر اجزا لامپ دارد. توجه به جنس رفلکتور و شکل ظاهری نیز در بالا بردن بهره نوری چراغ و همچنین بهبود بخشیدن به پخش نور چراغ بسیار موثر است.

 نوع ال ای دی های مورد استفاده

امروزه انواع مختلفی از LED ها در بازار موجود است. برخی از ال ای دی ها گران تر از بقیه هستند، اما این لزوما به معنای بهتر بودن آنها نیست. در واقع، نوع LED های استفاده شده در چراغ خیابانی می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت و عملکرد آن تأثیر بگذارد. مهمترین چیزی که باید به دنبال آن باشید LED با خروجی لومن بالا و طول عمر طولانی است.

انواع مختلفی از چراغ‌های خیابانی LED وجود دارد.

منبع برق

با توجه به کاربرد روشنایی خیابان ها، LED ها به سرعت در حال اولویت برای بسیاری از شهرداری ها هستند. ال ای دی ها نسبت به لامپ های رشته ای معمولی از نظر انرژی کارآمدتر هستند و طول عمر بیشتری دارند. با این حال، کیفیت چراغ های خیابانی  بسته به منبع تغذیه می تواند متفاوت باشد. اگر منبع تغذیه ناپایدار باشد، می تواند باعث سوسو زدن یا کم نور شدن LED ها شود.
به همین دلیل است که استفاده از یک منبع برق قابل اعتماد، مانند یک سیستم پشتیبان باتری، ضروری است تا اطمینان حاصل شود که چراغ های خیابان شما همیشه روشن هستند. با یک سیستم پشتیبان باتری، می توانید مطمئن باشید که چراغ های خیابان شما حتی در زمان قطع برق روشن می مانند.
به لطف پیشرفت های تکنولوژیکی، انواع مختلفی از سیستم های پشتیبان باتری (یو پی اس) در بازار موجود است. بنابراین، اگر به دنبال ارتقاء روشنایی خیابان خود هستید، مطمئن شوید که منبع برقی را انتخاب کنید که چراغ‌های شما را برای سال‌های طولانی روشن نگه دارد. همچنین برند این چراغ ها در افزایش طول عمر بسیار ضروری است.

تعمیر و نگهداری

مانند هر نوع سیستم روشنایی دیگر، چراغ های خیابانی نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. تا اطمینان حاصل شود که در بهترین حالت عملکردی مناسب را ارائه می دهند. شامل تمیز کردن گرد و غبار از لنزها، جایگزینی چراغ های LED سوخته خیابان و بررسی عملکرد صحیح درایورها می شود.
نگهداری صحیح چراغ‌های خیابان طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد واین اطمینان را به شما می دهد که همیشه روشن و زیبا می‌درخشند. زیرا آنها  بخش مهمی از شهر هستند که ایمنی و امنیت را برای ساکنان و مشاغل فراهم می کند.
اما اگر به درستی نگهداری نشوند، می توانند به سرعت تبدیل به یک معضل تبدیل شوند. به همین دلیل ضروری است که برنامه ای برای بازرسی و سرویس دهی منظم چراغ های خیابان خود داشته باشید. انجام این کار می تواند از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کند و اطمینان حاصل کند که محیط زندگی شما ایمن و روشن باقی می ماند.

نتیجه:

همانطور که گفتیم عوامل بسیاری بر کیفیت چراغ های خیابانی در فضای باز تأثیر گذار هستند. موارد بالا از مهمترین عواملی است که باید در نظر گرفته شوند. اگر به دنبال چراغ های خیابانی LED با کیفیت هستید، قبل از خرید، این عوامل را در نظر بگیرید. و اگر برای خرید و اطلاع از قیمت های به روز چراغ های خیابانی خود به کمک نیاز دارید، حتماً با تیم آسان برق در تماس باشید. ممنون که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید.