محافظت از جویدن کابل فیبر نوری توسط موش ها

کابل جویده شده

 

جویدن فیبر نوری توسط جوندگان

 

کابل‌های فیبر نوری در محیط‌های بیرونی به دلیل قطر کم بیشتر دیگر کابل ها در معرض خطرات بالقوه‌ای هستند. یکی از این خطرات آسیب کابل ناشی از جویدن جوندگان(جویدن کابل) است. کابل های نوری ممکن است توسط چندین گونه از جوندگان مورد حمله قرار گیرند، به عنوان مثال: موش‌ها،موریانه ها، دارکوب ها .

موش ها از آنجایی که دندان‌های آن‌ها در طول زندگی خود به رشد خود ادامه می‌دهند،به دنبال چیزی مناسب برای جویدن هستند. (مانند جویدن کابل که باعث نگرانی ما میشه!).این خودمراقبتی دندانی ممکن است منجر به آسیب دیدن کابل ها (به طور سطحی) شود. گاهی اوقات آنها به دلیل بازیگوشی یا به دلیل اینکه کابل ها مسیر آنها را به یک لانه یا منبع غذا و آب مسدود می کنند، کابل ها را می جوند.

 

 

 

چندین گزینه حفاظتی در بازار وجود دارد که رایج ترین آنها عبارتند از:

قطر کابل

یک کابل با قطر بیرونی به اندازه کافی بزرگ برای جلوگیری از جوندگانی که فک های خود را در اطراف کابل می بندند. که این می تواند برای حیوان دلسرد کننده باشد. با انجام آزمایش های متفاوت میتوانید به بهترین راه حل در جهت رفع این مشکل بپردازید. روش مقاومت در برابر جویدن کابل استفاده از فولاد راه راه است. نوار یا سیم های فولادی به عنوان یک زره فلزی در زیر روکش کابل سختی است. 

کابل جویده شده

نخ های شیشه ای

در سال های اخیر استفاده از نخ های شیشه ای برای محافظت جوندگان روز به روز محبوب تر شده است. ثابت شده است که این کابل ها در مقابل حملات جویدن کابل موثر هستند، زیرا جوندگان جویدن نخ های شیشه را ناخوشایند می دانند. اگرچه آنها به راحتی می توانند به نخ های شیشه نفوذ کنند، اما این کار را انجام نمی دهند.

آرواره‌هایشان را تحریک می‌کند و باعث می‌شود که جویدنشان متوقف شودفعالیت ها. اگرچه نخ آرامید نیز معمولاً به عنوان یک عنصر تقویت کننده در کابل های فیبر نوری استفاده می شود. کمک به مقاومت کابل در برابر جوندگان ندارد.

 

زره فلزی

این طرح‌های کابل شامل یک لایه نوار فولادی راه راه، با یک یا دو ژاکت پلی اتیلن است. که می‌تواند برای کابل‌های زیرزمینی بسیار کارآمد باشد، اما برای عبور از بالای سر بسیار سنگین است. 

زره دی الکتریک با فایبرگلاس:

راه حلی طراحی شده برای تاسیساتی که نیاز به مونتاژ دی الکتریک و سبک دارند. این راه حل می تواند در محافظت از کابل ها در برابر موش های معمولی (Rattus Rattus) کارآمد باشد.

اگرچه برای محافظت از آنها در برابر سنجاب ها مفید نیست. از آنجایی که علاوه بر دندان‌هایشان، پنجه‌های آن‌ها نیز بلند و تیز است و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به هسته کابل که فیبرهای نوری در آن قرار دارند نفوذ کنند.

مواد افزودنی شیمیایی:

که به روکش پلی اتیلن خارجی کابل اضافه می شود. چندین شرکت منابعی را برای توسعه افزودنی‌های مبتنی بر مواد شیمیایی مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌اند که می‌توانند از نظر طعم، بو یا حس برای جوندگان ناخوشایند باشند. با رایحه‌ای که آنها را به یاد شکارچیان خود می‌اندازد. که دیگر علاقه ای به جویدن کابل از ود نشان نمی دهند.

کپسایسین، ماده ای مشتق شده از فلفل قرمز که بسیاری از گونه ها آن را دوست ندارند. با این حال، کارایی آن بسته به گونه جوندگان و منطقه ای که در آن زندگی می کند، بسیار متفاوت است.

زره پوشش FRP:

همچنین زره دی الکتریک (FRP/GRP)متشکل از عناصر صلب در شرایط سخت موثر هستند. عناصر FRP مسطح در اطراف هسته کابل قرار دارند،به طور معمول در ساخت و ساز با روکش دوگانه و زره بین غلاف ها این وسیله محافظت از جوندگان  را فراهم می کند.

محافظت به عنوان زره فلزی و علاوه بر آن کابلدی الکتریک (غیر فلزی) می شود، یک مزیت است، زیراکابل ها در برابر صاعقه و رعد و برق مصون خواهند بود.

 

راه حل های کمتر رایج دیگری وجود دارد که اغلب توسط پیمانکاران و تیم های مهندسین و تکنسین های نصب آنها ایجاد می شود. مثلا:

لوله های پی وی سی :

کابل در مجرای PVC با قطری بیشتر از دسترسی به فک جوندگان قرار می گیرد. لوپز کورلا تأیید کرد که در کاستاریکا برخی از اپراتورها این روش را امتحان کردند. اما علاوه بر گران بودن و نه چندان زیبایی شناختی، کار نکرد.

گریس مکانیکی :

میتوان کابل را با این مواد آغشته کرد. البته این راه حل طولانی مدت نمی باشد. با بارش باران این مواد از سطوح پاک می شوند. تنها می توان به راه موقتی به این گزینه پرداخت.

کاهش شدت بوی پلی اتیلن :

یکی از مشتریان تجهیز ساختمان اجازه داد کابل ها قبل از نصب 1 تا 2 سال در انبار نگهداری شوند. این باعث کاهش شدت بوی پلی اتیلن در پوسته بیرونی می شود – ظاهرا چیزی که سنجاب ها را جذب می کند. ثابت نشد که قابل اعتماد است.

 

آخرین طراحی ها:

کابل‌های زره‌دار اف-آر-پی مسطح :

لایه‌ای از ورق‌های نازک ساخته شده با همان موادی که عضو اصلی کابل است. شامل: پلاستیک تقویت‌شده با فیبر . این روش در محافظت از کابل ها در برابر موش ها بسیار کارآمد بوده است، اما نه از سنجاب ها.

کابل‌های زره‌دار میله‌ای FRP:

در این مورد میله‌ها از همان مواد اف-آر-پی ساخته می‌شوند. اما ضخیم‌تر هستند، و دسترسی چنگال‌ها یا دندان‌های سنجاب‌ها به هسته کابل را سخت‌تر می‌کند. 

به نظر می رسد که این دو گزینه آخر در بازار شتاب بیشتری پیدا می کنند، جایی که چندین تولید کننده کابل قبلاً محصولاتی با چنین ویژگی هایی ارائه می دهند و اپراتورها از آنها سود می برند. برای مطالعه بیشتر با کابل های مرغوب مانند کابل لوشان میتوانید مقاله سایت ما را مورد مطالعه قرار بدهید

 

با ارائه دهندگان کابل خود تماس بگیرید تا ببینید بهترین گزینه برای وضعیت شما چیست و در مورد تجربه خود در برخورد با آن حیوانات پشمالوی کوچک که عاشق جویدن کابل هستند را به ما بگویید.

 

جهت مطالعه بیشتر مقاله: محافظت از سیم و کابل

 

نتیجه گیری :

هر چقدر ضخامت کابل و روکش های لایه پلی آمید بیشتر باشد،باز هم در خطر آسیب حیوانات جونده می باشد. اما راه حل بسیار مناسب استفاده از نوار استیلی در ساختار کابل است.که با عث مقاومت بالا در برابر جوندگی از خود نشان می دهد.

گزینه جایگزین این نوار های استیل میتواند نوار FRP باشد که در صورت ممنوعیت از استفاده از نوار استیلی، که میتواند هسته کابل را محافظت کند.

 

مانند همه چیز در زندگی، هیچ راه حل ایده آلی برای همه موقعیت ها وجود ندارد. برای انتخاب بهترین گزینه باید عوامل زیادی را در نظر گرفت. به عنوان مثال، چه نوع پیوندی است، جوندگان منطقه چقدر تهاجمی هستند و احتمال آسیب چقدر است.

با توجه به تهاجمی بودن یا حضور جوندگان در چنین منطقه ای می توان راه حل های کم هزینه و سبک تری را اجرا کرد. در حالی که، برای  یک منطقه پرخطر، حفظ یکپارچگی کابل به هر قیمتی بسیار مهم است.