نکات اساسی، ترفندها و ابزار های لازم برای سیم کشی وسیله نقلیه شما

سیم کشی

نکات اساسی، ترفندها و ابزار برای سیم کشی وسیله نقلیه شما

 

ماشین‌ها پر از چیزهایی هستند که می‌توانند عملکرد را ایجاد یا خراب کنند. موتور باید به مقدار مناسبی از هوا، سوخت و جرقه تغذیه شود. سیستم تعلیق و ترمزها باید در حالت بالایی باشند. چرخ‌ها و لاستیک‌ها، گیربکس، سیستم خنک‌کننده، گیج‌ها – حتی صندلی‌ها – باید به درستی کار کنند.

با وجود همه این موارد نگران کننده، بسیاری از علاقه مندان به، سیستم سیم کشی برق کمتر توجه می کنند. یک سیم کشی ضعیف باعث می شود که لوازم جانبی الکتریکی شما با پتانسیل کامل کار نکنند.  این امر به معنای عملکرد پایین تر است.

بسیاری از مردم از چشم انداز سیم کشی یک وسیله نقلیه می ترسند. اما یک کار سیم کشی مناسب نباید کار ترسناکی باشد – ما چند نکته را گرد هم آورده ایم تا به آسانی کار کمک کند.

سیم کشی خودرو
تجهیز ساختمان

ابزارهای مناسب :

ابزار مناسب کار سیم کشی شما را بسیار آسان می کند. با مجموعه ای از سیم کش های با کیفیت شروع کنید. سیم‌کش‌ها معمولاً شامل گروهی از سوراخ‌ها می‌شوند که برای اکثر سیم‌سنج‌ها قرار می‌گیرند. این به شما این امکان را می دهد که عایق سیم های خود را بدون برش تصادفی در هادی های سیم جدا کنید.

هنگامی که اتصال دهنده های بدون لحیم کاری نصب می کنید، سیم پیچ خوب لازم است. اکثر چین‌کننده‌های باکیفیت دارای دو یا سه بخش اند. که متناسب با اندازه‌های مختلف تیغه هستند. شما حتی می توانید با سیم برش و بخش های سیم کشی گیره دار تهیه کنید.

آهن لحیم کاری برای اتصال سیم ها یا محکم کردن کانکتورهای بزرگ که نمی توان آنها را پر کرد، ضروری است. شما به لحیم کاری نیاز دارید که به طور خاص برای الکترونیک و سیم کشی طراحی شده است.

 

در اینجا موارد دیگری وجود دارد که باید در جعبه ابزار الکتریکی شما باشد:
  • یک برس سیمی برای از بین بردن خوردگی سنگین، روغن یا گریس قبل از لحیم کاری.
  • یک ولت/اهم متر برای اندازه گیری سطوح ولتاژ و مقاومت در مدارهای شما
  • یک چراغ تست برای تست قدرت در یک مدار

نیازهای سیم کشی خود را بسنجید

هنگامی که قطعات الکتریکی یا الکترونیکی را به وسیله نقلیه خود اضافه می کنید، مانند لوازم صوتی پیشرفته یا الکترونیک مسابقه، باید مناسبترین را انتخاب کنید.

برای انتخاب سیم به تنهایی سه فاکتور را باید در نظر گرفت: اندازه، جنس و رنگ.

اندازه سیم با گیج اندازه گیری می شود،هر چه عدد گیج کوچکتر باشد، سیم بزرگتر است. گیج مورد نیاز شما بستگی به جریان جریان لوازم جانبی و طول سیم بین لوازم جانبی و منبع تغذیه دارد.

به طور کلی، هرچه جریان بزرگ‌تر باشد، برای تغذیه مناسب لوازم جانبی به سیم گیج بزرگ‌تری نیاز دارید.

یکی از عواملی که باید در مورد سیم های طولانی در نظر گرفت، افت ولتاژ است. هر چه سیم بلندتر باشد، افت ولتاژ بیشتر می شود. می توانید افت ولتاژ را با افزایش اندازه سیم جبران کنید. به عنوان یک قاعده کلی، سعی کنید افت ولتاژ کمتر از 0.5% را حفظ کنید تا از حداکثر کارایی اطمینان حاصل کنید.

مواد سیم معمولا آلومینیوم یا مس است. برای اهداف خودرو، ما سیم مسی رشته‌ای را برای بیشترین انعطاف‌پذیری و رسانایی توصیه می‌کنیم.

رنگ سیم ممکن است در نگاه اول مهم به نظر نرسد، اما زمانی که بخواهید مدار معیوب را در جاده ردیابی کنید، بسیار مهم می شود. برای اینکه موهایتان را پاره نکنید، سیم خود را بر اساس لوازم جانبی رنگ آمیزی کنید. این به شما کمک می کند تا در حین نصب و عیب یابی مسیر سیم را پیگیری کنید.

برای انتخاب یک کابل با کیفیت پیشنهاد ما:  کابل لوشان 

اتصال را ایجاد کنید:

دو نوع اصلی اتصالات وجود دارد: لحیم کاری و بدون لحیم.

اتصالات لحیم کاری برای سیم کشی های بزرگ یا در صورت اتصال سیم ها به یکدیگر ضروری است. کانکتورهای لحیم کاری یا چین دار را می توان برای اکثر سیم کشی های دیگر استفاده کرد و ما توصیه می کنیم تا جایی که ممکن است از آنها استفاده کنید.

کانکتورهای بدون لحیم ساده ترین برای استفاده هستند و اتصال خوب و قوی را ارائه می دهند. معمولاً کانکتورهای بدون لحیم دارای عایق های رنگی هستند، بنابراین می دانید که برای کدام سیم گیج طراحی شده اند. کانکتورهای بدون لحیم دارای پیکربندی های مختلفی هستند:

کانکتورهای که به شکل استوانه ای هستند و برای اتصال دو سر سیم به یکدیگر ایده آل هستند. یک سر سیم در هر انتهای کانکتور قرار داده شده است که برای تکمیل اتصال، چین خورده است.

کانکتورهای که برای قطعاتی که  سرویس می شوند ایده آل هستند. یک کانکتور نر در یک سر سیم در یک کانکتور مادگی در انتهای دیگر سیم قرار می گیرد و اتصال را تکمیل می کند. برای جدا کردن، فقط کانکتورها را از هم جدا کنید.

هنگام نصب هر نوع کانکتور – لحیم کاری یا بدون لحیم کاری – ایده خوبی است که از لوله های کوچک استفاده کنید. نصب لوله شرینک نسبتاً آسان است و محافظت بیشتری در برابر شورت های الکتریکی و عناصر بیرونی ایجاد می کند.

اجزای مناسب را انتخاب کنید:

سیم کشی یک وسیله نقلیه بیشتر از یک سیم است. به عنوان مثال، برای محافظت از وسایل الکترونیکی گران قیمت خود به نوعی محافظ اضافه بار نیاز دارید. سه نوع اصلی حفاظت اضافه بار عبارتند از: فیوزها، پیوندهای همجوشی و قطع کننده مدار:

فیوزها:

طوری طراحی شده اند که وقتی مدارهایی که از آنها محافظت می کنند برق بیشتری نسبت به فیوزها تغذیه می کنند منفجر شوند. فیوزها بر اساس آمپر درجه بندی می شوند. سایزهای محبوب عبارتند از: 3، 4، 5، 6، 7.5، 10، 12.5، 15، 20، 25 و 30 آمپر. همیشه از فیوزهایی استفاده کنید که کمی بالاتر از لوازم جانبی باشد. به عنوان مثال، اگر یک فن برقی 19.5 آمپر است، از فیوز 25 آمپر استفاده کنید.

پیوندهای ذوب پذیر:

پیوندها سیم های خاصی هستند که از آلیاژی با نقطه ذوب پایین تر از سیم مسی معمولی ساخته شده اند. آنها به صورت خطی با سیم برق لوازم جانبی متصل شده است. در صورت اضافه بار الکتریکی، پیوند ذوب می شود و از رسیدن برق به لوازم جانبی محافظت شده جلوگیری می کند.

 

قطع کننده مدار:

یک قطع کننده مدار در شرایط اضافه بار، برق لوازم جانبی محافظت شده را قطع می کند. هنگامی که اضافه بار اصلاح شد، قطع کننده مدار دوباره تنظیم می شود. کلیدهای مدار در نسخه های تنظیم مجدد دستی و تنظیم مجدد خودکار و با همان درجه بندی آمپراژ محبوب فیوزها عرضه می شوند.

همچنین اگر لوازم برقی شما نیاز به جریان بیشتری نسبت به سوئیچ برق استاندارد دارند، باید رله‌ها را با سیم‌کشی خود نصب کنید. و از آنجایی که اکثر سوئیچ ها برای کار با جریان های بسیار محدود طراحی شده اند، تقریباً هر بار برای سیم کشی لوازم جانبی الکتریکی جدید به رله نیاز است.

رله ها برای جابجایی لوازم جانبی الکتریکی با آمپر بالا مانند فن های برقی بزرگ، پمپ های سوخت و چراغ های جلو HID بسیار مفید هستند. آنها توسط یک سیم پیچ الکتریکی فعال می شوند و توسط یک کلید کنترل می شوند. هنگامی که رله بسته می شود.

هیچ برقی به لوازم جانبی مورد نظر نمی رسد. هنگامی که کلید لوازم جانبی را می چرخانید، یک سیم پیچ الکتریکی در رله باز می شود و برق را به لوازم جانبی می فرستد.

محصولات دیگری نیز وجود دارد که کارهای سیم‌کشی شما را آسان‌تر می‌کنند. از جمله پانل‌های سوئیچ، بلوک‌های فیوز اصلی و کمکی چند مداره، کلیدهای ضامن، دکمه فشاری و نصب از راه دور، و البته دسته‌های سیم‌کشی برای همه چیز از چراغ‌های مه شکن و سنج برای تکمیل وسایل نقلیه

یک نقشه ترسیم کنید:

قبل از اینکه پروژه سیم کشی خود را شروع کنید، نقشه ای را ترسیم کنید. سیم کشی یا دسته سیم را طوری قرار دهید که بدانید هر سیم کجا می رود و سیم کافی برای تکمیل کار دارید. جعبه فیوز را در مکانی آسان مانند محفظه دستکش یا کنسول مرکزی خود قرار دهید. رله‌های لازم، پیوند قابل ذوب یا قطع کننده‌های مدار را در اتصالات بین منبع تغذیه و لوازم جانبی الکتریکی خود قرار دهید.

اگر سیم‌کشی قبلاً برچسب‌گذاری نشده است، هر سیم یا تسمه را با نام اجزایی که به آن مسیر می‌دهند برچسب بزنید. اگر سیم‌کشی یا مهار از فایروال عبور می‌کند، از یک گیره در سوراخ استفاده کنید تا ورق فلز از طریق سیم‌ها بریده نشود. کانکتورها را تا زمانی که سیم کشی از فایروال عبور نکرده باشد محکم نکنید.

یک نقطه روی یا نزدیک دیوار آتش برای نقطه مشترک برای مهار، و یک نقطه برای زمین شاسی در سمت منفی خودرو انتخاب کنید. این روش به شما یک مسیر واحد را به سمت منفی وسیله نقلیه می دهد و زمینه موثرتری را فراهم می کند.

برای اتصال زمین مشترک به زمین شاسی خود از سیم گیج 10 یا بزرگتر استفاده کنید.

وقت خود را صرف کنید، سازماندهی کنید، آرام بمانید و قبل از اینکه متوجه شوید یک جادوگر سیم کشی خواهید بود!