هر آنچه که باید در مورد لوله های پی وی سی بدانید

pvc

 pvc سومین پلیمر مصنوعی پرکاربرد، با نرخ 40 میلیون تن در سال و همچنین یکی از محبوب ترین محصولات در ساختمان سازی است که در سراسر جهان ساخته و استفاده می شود.دارای استحکام بالا و در برابر خوردگی مقاوم هستند.این ویژگی‌ها سبب می‌شوند که استفاده از لوله PVC به عنوان لوله آب و وینو هیدروپول بسیار کارامد باشد. با ادامه این مقاله همراه باشید تا ویژگی‌های مختلف این محصول را به همراه یکدیگر بررسی کنیم.

مواد اولیه

ماده خام مورد استفاده در آن پلی وینیل کلراید است که خواص فیزیکی و شیمیایی مفید آن، آن را به گزینه ای ایده آل برای یک کانال ایمن و مقرون به صرفه در طیفی از کاربردهای زیرساختی تبدیل کرده است.

لوله های پی وی سی چیست؟

PVC مخفف پلی وینیل کلراید است. این یک پلیمر هیدروکربنی کلردار است. در حالت طبیعی، سفت و شکننده است. اما وقتی با افزودنی هایی مانند نرم کننده ها ترکیب شود، انعطاف پذیرتر و چکش خوارتر می شود.

پی وی سی و مواد افزودنی

قبل از اینکه PVC به محصولات تبدیل شود، باید با طیف وسیعی از افزودنی های خاص ترکیب شود. این افزودنی‌ها می‌توانند تعدادی از خواص محصولات را تحت تأثیر قرار دهند یا تعیین کنند. خواص مکانیکی آن، پایداری آب و هوا، رنگ و شفافیت آن و در واقع اینکه آیا در کاربردهای انعطاف پذیر مورد استفاده قرار می گیرد یا خیر. این فرآیند ترکیبی نامیده می شود.

سازگاری PVC با بسیاری از انواع مختلف افزودنی ها یکی از موادی است که دارای نقاط قوت زیادی است و چیزی است که آن را به پلیمر بسیار همه کاره تبدیل می کند. PVC را می توان برای انعطاف پذیری برای استفاده در کفپوش ها و محصولات پزشکی پلاستیکی کرد. PVC سفت و سخت، همچنین به عنوان PVC-U شناخته می شود (U مخفف “unplasticised” است) به طور گسترده در کاربردهای ساختمانی مانند قاب پنجره استفاده می شود.

افزودنی های کاربردی مورد استفاده در تمام مواد PVC شامل تثبیت کننده های حرارتی، روان کننده ها و در مورد PVC انعطاف پذیر، نرم کننده ها می باشد. PVC به دلیل وجود کلر در ماتریس پلیمری ذاتاً بازدارنده آتش است.

 

پی وی سی

مزایای لوله های پی وی سی چیست؟

لوله های پی وی سی رسانه ارجح برای انتقال آب و برق در بخش های مختلف هستند. مقاومت بالای آنها در برابر گرما و خوردگی از عوامل اصلی استفاده گسترده آنها است.
به دلیل سطح صاف آن، سطح اصطکاک کمی بین PVC و مایعات جاری در مقایسه با بتن و فلز وجود دارد. این باعث می شود که آن را به یک ماده ترجیحی برای لوله هایی که مجرای تامین آب هستند تبدیل کند.
سبک وزن است و حمل و نقل آن در فواصل زیاد به عنوان خط لوله آسان است. این بدان معنی است که سوخت کمتری برای حمل و نقل آنها مصرف می شود و آنها را دوستدار محیط زیست می کند.

برای مطالعه بیشتر:راهنمای خرید لوله برقی نسوز

از آنجایی که برای تولید انبوه آن از یک فرآیند نسبتا ساده استفاده می شود مقرون به صرفه است.
قالب گیری آن به اشکال مختلف آسان است و آن را به یک ماده همه کاره با طیف گسترده ای از کاربردها تبدیل می کند.
قوی و بادوام است و در برابر فشارهای زیاد مقاوم است. این باعث می شود که ماده ای مناسب برای لوله های زیرزمینی و لوله هایی باشد که سیالات تحت فشار باید از آن عبور کنند.

یکی از خواص شیمیایی مفید PVC بی اثر بودن یا مقاومت آن در برابر واکنش های شیمیایی با سایر مواد است. این باعث می شود که برای حمل و نقل آب آشامیدنی و آبی که برای مصارف خانگی استفاده می شود، ایمن باشد.

PVC در صورت نصب زیرزمینی صد سال دوام می آورد. این باعث می شود که تعمیر و نگهداری پایینی داشته باشد و به یک ماده مطلوب برای شبکه های خط لوله گسترده تبدیل شود که هزینه های نگهداری و تعمیرات اساسی آن با مواد قدیمی مانند فولاد، آهن و سیمان بسیار بالا خواهد بود.

نصب، جداسازی و نگهداری لوله های پی وی سی آسان است. میزان شکست یا شکست آن در مقایسه با مواد قدیمی بسیار کم است.
مقدار کم کربن در PVC دلیل انتشار کمتر مضر در طول تولید آن است. بازیافت و استفاده مجدد از آنها برای مقاصد دیگر، چه از طریق نجات و استفاده مجدد از زباله های ساختمانی یا بازیافت زباله های صنعتی، آسان است. سالانه هشت هزار تن پی وی سی در اروپا از طریق برنامه وینیل پلاس بازیافت می شود.

تفاوت بین PVC، CPVC و uPVC چیست؟

پی وی سی در شکل اصلی خود شکننده و سفت است. با افزودن مواد افزودنی برای طیف وسیعی از مصارف تجاری و صنعتی آماده می شود. نرم کننده ها آن را نرم تر و انعطاف پذیرتر می کنند. تثبیت کننده های حرارتی مقاومت آن را در برابر دماهای بالا افزایش می دهند. تثبیت کننده های UV آن را در برابر قرار گرفتن در معرض شدید و طولانی مدت در برابر نور خورشید مقاوم می کنند.

CPVC گونه ای از PVC است که در آن محتوای کلر افزایش می یابد. آستانه مقاومت در برابر دمای بالاتری را دارد. در مقایسه با PVC که می تواند تا 140 درجه فارنهایت را قبل از ذوب شدن یا خرابی تحمل کند، می تواند تا 200 درجه فارنهایت را تحمل کند. به همین دلیل، CPVC برای حمل و نقل آب گرم در سیستم های HVAC یا تنظیمات صنعتی ترجیح داده می شود. CPVC در بسیاری از موارد توسط کدهای ساختمانی برای این منظور الزامی است.

 

چرا PVC را نمی توان بازیافت کرد؟

 PVC را می توان بازیافت کرد، اما هزینه بازیافت بسیار زیاد است.

pvc مانند سایر پلاستیک ها اغلب پس از حذف و استفاده با ناخالصی های زیادی همراه است و قبل از بازیافت نیاز به دسته بندی دارد. بازیافت فیزیکی اولیه و روش های بازیافت سوزاندن حذف شده اند. کیفیت مواد پلاستیکی بازیافت شده توسط اولی خوب نیست زیرا دسته بندی آنها دشوار است. مورد دوم برای محیط زیست مضر است زیرا گازهای مضر زیادی در هنگام سوختن پی وی سی منتشر می شود تا محیط را آلوده کند. بنابراین در حال حاضر تنها از روش های بازیافت شیمیایی می توان برای این کار استفاده کرد. بازیافت های شیمیایی می توانند بازیابی با کیفیت بالاتری داشته باشند، اما هزینه آن بالا است.

کیفیت PVC بازیافتی به خوبی مواد کاملاً جدید نیست. بنابراین فقط می توان از آن برای برخی از کاربردهای کم نیاز مانند زیره کفش، لوله های زهکشی کشاورزی و غیره استفاده کرد.

لوله های پی وی سی مقرون به صرفه هستند

مطالعات مقایسه ای از چندین کشور، نشان می دهد که لوله های  PVC کمترین هزینه را در مقایسه با مواد غیر پلاستیکی دارند. این شامل هزینه های خرید لوله، نصب، بهره برداری و نگهداری می شود. بیش از 100 سال عمر مفید و هزینه پایین، به این معنی است که شرکت های برق می توانند با خیال راحت PVC را برای زیرساخت لوله کشی خود انتخاب کنند.

لوله های پی وی سی پایدار هستند

لوله های پی وی سی مزایای زیست محیطی واضحی نسبت به مواد سنتی دارند. پی وی سی ذاتا یک پلاستیک کم کربن است، زیرا 57 درصد وزن مولکولی آن کلر است که از نمک معمولی به دست می آید.

لوله های پی وی سی با حداقل نگهداری، عمر طولانی دارند و به راحتی 8 تا 10 بار قابل بازیافت هستند.علاوه بر این، سطح فوق العاده صاف لوله های PVC هزینه های پمپاژ و مصرف انرژی را کاهش می دهد و اتصالات بدون نشتی آنها اتلاف آب را از بین می برد. این هم برای محیط زیست و هم برای قبض آب و برق خوب است.

لوله های پی وی سی قابل بازیافت هستند و به طور فزاینده ای بازیافت می شوند

لوله های پی وی سی را می توان 8 تا 10 بار بدون از دست دادن خواص فنی خود بازیافت کرد. بازیافت پی وی سی باعث ایجاد شغل و صرفه جویی در انرژی و منابع می شود. استفاده از پی وی سی بازیافتی به دستیابی به اهداف بهره وری از منابع کمک می کند و امکان حفظ منابع طبیعی را فراهم می کند. به ازای هر کیلوگرم PVC بازیافتی، 2 کیلوگرم CO2 ذخیره می شود.

از صنعت لوله پی وی سی برق، بازیافت معنای دیگری دارد. چیزی که ما آن را مواد بازیافتی می نامیم معمولاً به این معنی است که پس از اولین تزریق یا اکستروژن، ممکن است برخی از مشکلات کیفیتی وجود داشته باشد که ممکن است باعث از بین رفتن محصول شود. برای اینکه مواد اولیه هدر نرود، فرآیند مخلوط کردن دوباره این مواد خام را بازیافت می‌گویند. معنی متفاوتی با مواد اولیه بازیافتی بالا دارد و می توان گفت مواد اولیه برای فرآوری دوم است.

البته آنچه در بالا توضیح داده شد یک موقعیت ایده آل است. اگر مواد اولیه فقط در کارخانه به گردش درآید، بهتر است. برخی از کارخانه‌ها این نوع مواد بازیافتی را می‌خرند و با نسبت معینی از مواد کاملاً جدید مخلوط می‌کنند، بنابراین شما نمی‌توانید آن را از نظر ظاهری تشخیص دهید، اما خواص فیزیکی آن با موادی که از مواد 100٪ کاملاً جدید ساخته شده‌اند بسیار متفاوت است. به همین دلیل است که تجهیز ساختمان بستری برای شما فراهم آورده است تا به شما کمک کند تا بهترین این لوله ها را خریداری کنید. خوشبختانه تا به امروز رضایت مشتریان را به همراه داشته ایم.

چگونه لوله پی وی سی مناسب را انتخاب کنیم؟

این یک سؤال پرتکرار می باشد. اما در واقع ما هدف خواننده را نمی دانیم. بنابراین ما فقط به وضیحات کلی در این باره می پردازیم

اولاً مواد، حقیقتا PVC  یک انتخاب هوشمندانه است. همانطور که قبلا اشاره کردیم، مواد پی وی سی، به ویژه مواد اولیه مرغوب فعلی، می توانند شوک ولتاژ چند هزار ولتی را نگه دارند و دارای مزایای زیادی مانند ضد زنگ، ضد آب و مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند.

دوم بررسی پارامترها. به طور کلی، سیم های خانگی دارای قطر کابل هستند، و اجرای 2-3 راه در یک مجرای الکتریکی مشکل بزرگی نیست. بنابراین هنگام خرید لوله سیم باید به قطر داخلی و ضخامت آن توجه کنید. به طور کلی، قطر داخلی لوله سیم خریداری شده باید بزرگتر از مجموع قطر سیم شما باشد و فضای اضافی را می توان برای ارتقا یا تعویض بعدی در نظر گرفت.

در نهایت، انتخاب یک برند قابل اعتماد بسیار مهم است. مارک هایی زیادی در ایران وجود دارد زیرا سال ها تجربه و گواهینامه مربوطه دارند. پیشنهاد می کنیم که می توانید برای مشاهده این تولید کنندگان به صفحه ی اصلی ما بروید. همچنین باید از سایت هایی خریداری کنید که در مورد کنترل کیفیت محصولاتی مانند لوله برق درک و عملکرد عالی داشته باشند.

بابت همراهی شما تا پایان این بلاگ از شما تشکر داریم.