کابل کواکسیال چیست و چگونه از آن استفاده می شود؟

کواکسیال

کابل کواکسیال یک کابل الکتریکی به همراه هادی مسی و  عایق محافظ در اطراف آن است.که شبکه فلزی آن را احاطه کره است. که از تداخل سیگنال و گفتگوی متقابل جلوگیری می کند. کابل کواکسیال با نام کواکسیال نیز شناخته می شود.

در درجه اول توسط شرکت های تلویزیون کابلی برای اتصال امکانات آنتن ماهواره ای خود به خانه ها  استفاده می شود. همچنین گاهی اوقات توسط شرکت های تلفن برای اتصال دفاتر مرکزی به تیرهای تلفن نزدیک مشتریان استفاده می شود.

 

چرا اسم آن کواکسیال شد؟

 دلیل این نامگذاری  این است که شامل یک کانال فیزیکی است که سیگنال را – پس از یک لایه عایق – توسط کانال فیزیکی متحدالمرکز دیگری که هر دو در امتداد یک محور حرکت می‌کنند، احاطه کرده است. کانال بیرونی به عنوان یک اتصال به زمین عمل می کند.

بسیاری از این کابل‌ها یا جفت‌های لوله کواکسیال را می‌توان در یک پوشش بیرونی قرار داد و با تکرارکننده‌ها، می‌توانند اطلاعات را برای مسافت زیادی حمل کنند.

کابل کواکسیال معمولاً توسط اپراتورهای کابلی استفاده می شود. همچنین برخی از خانه‌ها و دفاتر از این کابل نیز استفاده می‌کنند.

این برای مدت طولانی به عنوان یک فناوری (از اوایل قرن بیستم) وجود داشته است. دارای مزایای منحصر به فرد بسیاری برای انتقال مطمئن و دقیق است. همچنین محدودیت هایی دارد که باعث می شود در برخی موارد با کابل فیبر نوری، کابل دسته بندی یا گاهی اوقات با سیگنال های بی سیم جایگزین شود.

کلید موفقیت کابل کواکسیال طراحی آن بوده است.هسته کابل کمک به ارسال سریعتر داده می کند.

سه اندازه رایج کابل RG-6، RG-11 و RG-59 هستند:

اعداد نسخه های مختلف کابل RG به قطر (59 به معنی 0.059 و 6 به معنای 0.06 و غیره) اشاره دارد. به آنها کابل RF نیز می گویند که مخفف “رادیو فرکانس” است.کدام یک از این دو کابل بهتر است؟

اکثر کواکس های غیر صنعتی اکنون با نام RG-6 شناخته می شوند، اما نصاب ها ممکن است از کابل ضخیم تری مانند RG-11 استفاده کنند.
کابل های RG مورد استفاده در منازل باید دارای امپدانس 75 اهم باشند.

اکثر کانکتورها کانکتورهای سبک F هستند، اما ممکن است سیستم شما از کانکتورهای نوع N استفاده کند. انواع مختلفی از کانکتورهای نوع F برای کابل های RG-6 وجود دارد:

 

  • کانکتورهای فشرده سازی
  • اتصالات پیچی
  • اتصالات به سبک چین دار

اهمیت تست کیفیت کابل کواکسیال

بررسی اجزای کابل:

1. هادی مرکزی – فولاد با روکش مس.

2. پیوند هادی مرکزی – پلیمر پاک کننده تمیز برای جلوگیری از مهاجرت رطوبت استفاده می شود.

3. دی الکتریک – پلی اتیلن که فوم سلول بسته از نظر مکانیکی پایدار با VP بالا ارائه می کند.

4. اولین هادی بیرونی – سپر با نوار آلومینیومی-پلی مرالومینیمی که به طور ایمن به هسته دی الکتریک متصل شده است.

5. رسانای بیرونی دوم – یک نوار آلومینیومی-پلیمر-آلومینیوم اضافی در ساختارهای سه محافظ و چهار سپر استفاده می شود تا جداسازی سپر HF قبل و بعد از خمش را افزایش دهد.

6. رسانای بیرونی سوم: یک نوار آلومینیومی-پلیمر-آلومینیوم اضافی در ساختارهای سه محافظ و چهار سپر استفاده می شود تا جداسازی سپر HF قبل و بعد از خمش را افزایش دهد.

7. چهارمین هادی بیرونی: یک نوار آلومینیومی 34 یا 36 AWG اضافی در ساختارهای چهار محافظ برای بهبود بیشتر ایزولاسیون محافظ LF در محیط های نویز شدید RF استفاده می شود.

8. محافظ مقاوم در برابر خوردگی: یک ماده بدون چکه طراحی شده برای حذف مهاجرت رطوبت به ساختار کابل.

تجهیز ساختمان

9. پوشش : یک پوشش بیرونی پایدار در برابر اشعه ماوراء بنفش از پلی اتیلن (PE) یا پلی وینیل کلرید بازدارنده شعله (PVC) برای محافظت از هسته در هنگام نصب و برای طول عمر نصب کابل موجود است.

10. پیام رسان یکپارچه: عضو نگهدارنده سیم فولادی کربنی گالوانیزه که توسط یک شبکه جداشدنی به آن متصل شده است.

کدام بهتر است: کابل کواکسیال یا کابل فیبر نوری؟

هر دو کابل کواکسیال و فیبرنوری برای انتقال دیتا و .. استفاده می شوند. دارای مزایا و معایب متمایز را در راه اندازی شبکه به شما ارائه دهند.

پ کابل های فیبر نوری قبل از نیاز به تکرار کننده، سیگنالی را برای چندین مایل حمل می کنند.

تلفات سیگنال در کابل کواکس بیشتر است، بنابراین باید برای مسافت های کوتاه تر از آن استفاده کنید. کابل های فیبر نوری اطلاعات بسیار بیشتری را حمل می کنند. کابل فیبر نوری نیز به طور قابل توجهی گران تر است. کابل‌های فیبر نوری در محیط‌های مسکونی و مصرف‌کننده کمتر از کابل‌های کواکسیال یافت می‌شوند.

کابل های کواکسیکال به راحتی نصب می شوند و بسیار بادوام هستند. از آنجایی که فیبر انتقال داده بالاتر و سریع‌تری نسبت به کواکسیکال دارد، بهتر است برای شبکه‌های حرفه‌ای، مانند شبکه‌هایی که در یک پردیس تجاری یا دانشگاه یافت می‌شوند، استفاده شود.

اگر روی یک شبکه انتقال داده با ظرفیت متوسط ​​کار می کنید، احتمالاً بهتر است از کابل کواکس استفاده کنید.

بسیاری از شرکت های امروزی از اتصالات کابلی برای خدمات باند پهن تجاری خود استفاده می کنند. بزرگترین ایراد اینترنت کابلی نوسان سرعت است. با نگاهی دوباره به اینترنت فیبر در مقابل اینترنت کابلی، سرویس اینترنت کابلی معمولاً بین تعدادی از مشترکین به اشتراک گذاشته می شود.

این بدان معناست که اگر تعداد زیادی کاربر در یک منطقه کابلی وجود داشته باشد.اگر همه برنامه‌های کاربردی با پهنای باند فشرده از اینترنت استفاده می‌کنند، سرعت همه افراد می‌تواند بین 100 تا 25 درصد سرعت وعده داده شده متفاوت باشد.

تا آنجا که هزینه فیبر در مقابل کواکسیکال بالاتر می باشد. پس از نصب، قیمت دسترسی به اینترنت اختصاصی از طریق فیبر نیز بالاتر از اتصال اینترنت کابلی مشترک خواهد بود.