اصول نورپردازی فضای سبز باغ و ویلا

نورپردازی فضاهای باز مانند ویلا و باغ قوانین و چارچوب های خاص خود را دارد. همچنین می تواند تاثیرات خاصی بر آن مکان بگذارد. از سوی دیگر، با تنوع بسیار زیاد طرح‌های روشنایی در بازار، مردم آزادند تا نورپردازی مورد علاقه خود را در حیاط‌ها و فضاهای خود چیدمان کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی نکاتی در مورد نورپردازی ویلا و باغ بپردازیم.

چراغ ویلا
تجهیز ساختمان

نورپردازی 

جهت نورپردازی باغ و ویلا روش های مختلفی وجود دارد. در واقع جهت طراحی نورپردازی تنها یک قانون کلی را نمیتوان در نظر داشت. بلکه نوع طراحی معماری و محوطه ویلا تاثیر زیادی بر انتخاب سبک نورپردازی آن دارد. در نورپردازی ویلا باید علاوه بر زیبایی به کاربردی بودن آن نیز توجه کرد.

 طراحان فضای سبز باید نکات مختلف را در نورپردازی باغ در نظر بگیرند تا به وسیله آن، یک فضای دوست داشتنی و دلنشین بوجود بیاید.

تجهیزات با کیفیت

چراغ‌های باغ شما در معرض انواع تغییرات آب و هوایی هستند، بنابراین انتخاب بدنه بادوام و خوش‌ساخت که در طول استفاده مقاوم باشد، بسیار نکته مهمی می باشد.

ما چراغ های ویلایی مازی نور را توصیه می کنیم که به طور طبیعی در برابر خوردگی مقاوم است. همچنین می تواند شرایط آب و هوایی سخت را نیز تحمل کند. این چراغ را می توانید در رنگ‌های مشکی مات، نیکل، مس و برنز، با توجه به فضای مورد استفاده، سفارش دهید.

برای مطالعه بیشتر: نورپردازی فضای پارک

 

ارزیابی فضا

اولین نکته در نورپردازی ویلاها و باغ ها ارزیابی امکانات فضایی است که داریم. محیط مورد نظر ما ممکن است فقط از یک عمارت بزرگ در وسط باغ تشکیل شده باشد و یا دارای عناصر مختلفی مانند آبنما، استخر، نیمکت، صندلی، انواع درختان و درختچه ها و … باشد. هر کدام از این عناصر بستری منحصر به فرد برای ایجاد دکوراسیونی هستند که هم به زیبایی فضا کمک می کنند و هم باعث روشنایی بهتر محیط می شوند.

به یاد داشته باشید که در نورپردازی ویلاها و باغ ها نکته مهم دیگر این است که فضای تاریک وجود نداشته باشد. امنیت، نور و زیبایی با هم معنا پیدا می کنند.

جایگاه مناسبی را برای چراغ انتخاب کنید

نورپردازی باغ باید متعادل و آرامش بخش باشد،. برای مثال،  استفاده نامناسب  از چراغ‌های سیلابی باعث احساس ناخوشند برای افراد آن محیط می شود.

از خود بپرسید، آیا لازم است بازدیدکنندگان را در طول یک مسیر در شب راهنمایی کنید؟ آیا یک دروازه باید به خوبی روشن شود؟ این بینش به تعیین اینکه آیا نور افقی یا عمودی مورد نیاز است کمک می کند. قرار دادن افقی به افراد کمک می کند تا موانع یا خطرات سفر را روی زمین ببینند.

در همین حال، نور عمودی می‌تواند به شما کمک کند تا ویژگی‌های صورت افراد نزدیک‌شده را تشخیص دهید. همچنین عمق موانع، مانند گام‌ها را برجسته می‌کند.»

طراحی المان

اگر ویلا یا باغ شما عناصری مانند آبشار، درختچه و … ندارد، پیشنهاد می کنیم این موارد را به فضا اضافه کنید.ابتدا محیط های خلوت باغ و عمارت خود را در نظر بگیرید. یکی از کاربردی ترین عناصر، ایجاد فضایی برای استراحت و نشستن در باغ است.

تعدادی نیمکت، درخت یا صندلی و میزهای ساده می توانند در این امر به شما کمک کنند. پس از افزودن آنها به فضا، توجه داشته باشید که این نقطه باید یکی از درخشان ترین قسمت های باغ شما در شب باشد. افراد باید نور کافی برای نشستن و صحبت با یکدیگر داشته باشند تا بتوانند از ارتباط بهتری برخوردار شوند. احساس امنیت بیشتری داشته باشند و به راحتی به سایر قسمت های باغ دسترسی داشته باشند. مجسمه ها نیز یکی دیگر از عناصری هستند که می توانید خلاقانه به فضای باغ و یا ویلای خود بیافزایید و با نور بخشیدن به آن ها فضای خود را زیبایی دو چندان کنید.

توجه به دیوارهای ویلا

دیوارها به خصوص دیوارهای سیمانی می توانند گزینه های خوبی برای نورپردازی ویلاها و باغ ها باشند. بسته به سلیقه و شرایط فضایی که دارید، چراغ های ردیفی و شاخه ای مانند LED و چراغ های آویز می توانند گزینه های خوبی برای نورپردازی حیاط و تراس شما از طریق دیوارهای باغ باشند.

فواره ها و آب نمای ویلا

یکی از خاص ترین قسمت های بیرونی ویلا یا باغ می تواند فضاهایی باشد که با فواره های آب تزئین شده اند. فواره ها،استخرها، آبنماها در محیط شما علاوه بر زیبایی و خاص نمودن فضا در نورپردازی کمک میکند. خطوط کناری این محیط ها برای نورپردازی بسیار مناسب است. با این حال، اگر می خواهید فضای اطراف استخر یا حوض باغتان روشن باشد، باید بدانید که گزینه دیگری به نام چراغ های پارکی دارید. چراغ های پارکی به اشکال مختلف طراحی شده و دارای پایه هایی با ضخامت های مختلف می باشد و شما به راحتی می توانید بهترین انتخاب را متناسب با سبک معماری باغ و ویلا خود داشته باشید.

یکی دیگر از گزینه‌های تزئین محیط‌های آبی، نصب چراغ‌های رنگی درست زیر قسمتی است که آب در حوضچه پخش می‌شود. برای انتخاب رنگ چراغ ها می توانید به طراحی کلی فضایی که باید توجه کنید. با این حال باید بدانید که رنگ های سرد مانند آبی یا سبز آبی می توانند تمرکز بیشتری روی فضای آبی مورد نظر شما ایجاد کنند و جلوه ای خاص و هیجان انگیز به آن ببخشند. برای تزیین محیط های پرآب و مرطوب، چراغ های ضد آب در این زمینه بسیار موثر خواهند بود.

باغ و درختان را فراموش نکنید

در بسیاری از فرهنگ‌ها، مانند فرهنگ کلاسیک انگلیسی، باغ عمارت یکی از پرافتخارترین بخش‌های آن برای صاحبخانه است، به‌طوری که میزان گل‌دهی و سرسبزی و زیبایی آن، اهمیتی را که صاحبخانه به ظرافت می‌دهد، نشان می‌دهد. طراوت و نظم فضا

اگر این ایده را دوست دارید می توانید از همین استراتژی در نورپردازی ویلاها و باغ ها استفاده کنید و از زیبا جلوه دادن باغ خود غافل نشوید. برای این منظور می توان از شاخه های درختان تنومند و کهنسال به خصوص درختانی مانند سرو یا کاج برای نورپردازی استفاده کرد و یا خطوط روشنی در اطراف درختان ایجاد کرد. چراغ های پارکی شکل دیگری از نورپردازی است که در فواصل زمانی معین به داخل باغ حفر می شود تا به روشنایی و زیبایی آن کمک کند. پیشنهاد می کنیم در این قسمت از رنگ های متنوع مانند سفید یا برنزی استفاده کنید تا جلوه ای دیدنی به محیط خود بدهید.

نورپردازی عمارت

به یاد داشته باشید که تمام این تزیینات و زیبایی ها برای زیباتر شدن عمارت باغ یا ویلای شما شکل گرفته است. عمارت از نظر تقسیمات فضایی در طراحی بیشترین اهمیت را دارد و داشتن نورپردازی دقیق و مشخص ضروری است. حواستان باشد مسیرهای منتهی به عمارت نیز باید نور کافی داشته باشند تا اادرد در طول مسیر دچار مشکل نشوند. همچنین می توانید از انواع چراغ های دیواری، چراغ های آویز و چراغ های باغچه در اطراف عمارت استفاده کنید.

در آخر

نورپردازی فضای سبز کاری تخصصی می باشد. اما شاید با نکاتی که در این مقاله پرداخته شد بتوانید تغییر اساسی در فضایی که داریم، ایجاد نماییم. جهت اطلاع از قیمت های به روز چراغ های فضای باز می توانید با ما در تماس باشید.

ممنون که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید.