کابل برق و کاربردهای آن

کابل عمده برق

اندازه کابل برق

کابل برق را می توان به عنوان کابل فشار ضعیف، کابل فشار متوسط ​​و کابل فشار قوی طبقه بندی کرد. مواد اولیه کابل های برق، هادی های مسی و هادی های آلومینیومی است.تجهیز ساختمان دارای تنوع بالایی از انواع کابل می باشد.

انتخاب کابل برق یکی از مهم ترین گزینه در موفقیت یا هدم موفقیت در یک پروژه است. کاربردهای الکتریکی وجود دارد که به انواع خاصی از سیم نیاز دارند.در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت های سیم و کابل آشنا کنیم و همچنین انواع کابل ها و کاربرد آنها را مورد بحث قرار می دهیم.

امیدواریم این اطلاعات شما را به تصمیم گیری آگاهانه در مورد تامین کابل و سیم مناسب هدایت کند.

کابل برق معرفی
تجهیز ساختمان

۱. کابل برق چیست؟

هنگامی که بحث در مورد پروژه های الکتریکی می شود، ممکن است اصطلاح “کابل” و “سیم” را به جای هم استفاده کنید. از نظر انجام مشاهدات کلی و بحث در مورد کاربردهای عمومی، به ویژه توسط افراد غیر متخصص (کسانی که در زمینه برق دخالت ندارند)، ارجاع به کابل برق از این طریق ضرری ندارد.  با این حال، در معنای کاملاً فنی، این دو اصطلاح معانی کاملاً متفاوتی دارند.

سیم ها معمولا جنسی آلمینیومی یا مسی دارند.ممکن است دارای یک محافظ یا حتی بدون آن باشند.

برای مطالعه بیشتر: واژه نامه تخصصی سیم و کابل

هنگامی که نیاز به کاربردهای فرکانس بالاتر با مقاومت کمتر وجود دارد، برقکارها سیم های جامد را انتخاب می کنند. از سوی دیگر، سیم‌های رشته‌ای، انتخابی ایده‌آل در کاربردهایی هستند که نیاز به سیم کابل برق با انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. اگرچه برای برخی از کاربردهای الکتریکی، سیم ها ممکن است انتخاب مناسبی نباشند. در چنین مواردی، برق کاران و مهندسان ممکن است کابل برق را انتخاب مفیدتری بدانند.

بنابراین، همانطور که می بینید، افراد غیر فنی ممکن است اصطلاح سیم و کابل را به جای هم استفاده کنند، اما این دو کلمه برای برقکاران حرفه ای معانی متفاوتی دارند. اگر مطمئن نیستید که برنامه شما نیاز به سیم دارد یا کابل، قبل از سفارش یا استفاده از محصول، ابتدا با یک برقکار حرفه ای مشورت کنید.

 

۲. انواع کابل های برق 

انواع کابل برق

نوع کابل برق با کاربرد مورد نظر (یا توصیه شده) اندازه گیری می شود. معیار این کاربرد، ولت برقی است که از طریق کابل منتقل می شود. بر اساس آن اندازه گیری، این کابل ها بر اساس انواع زیر گروه بندی می شوند:

کابل های ولتاژ پایین – حمل و نقل تا 750 ولت: 

به طور معمول، پوشش های روی این کابل ها شامل مواد ترموست و ترموپلاستیک است. آنها ممکن است در بسیاری از کاربردهای مسکونی و تجاری یافت شوند.

 کابل های ولتاژ پایین – تا 1000 ولت:

این نوع کابل برق نیز با نام جایگزین – 0.6/1 کیلو ولت – شناخته می شود و در بسیاری از کاربردهای صنعتی از جمله پروژه های زیرساختی و صنعتی استفاده می شود.

کابل های ولتاژ متوسط ​​:

برای محدوده توان بین 1 کیلو ولت تا 36 کیلو ولت: معمولاً این کابل را در کاربردهای توزیع برق، از جمله برای انتقال نیرو از یک ایستگاه خورشیدی الکتریکی به یک ترانسفورماتور استفاده می شود.

 کابل های فشار قوی :

برای انتقال نیرو از 36 کیلو ولت و بالاتر از آنجایی که این کابل ها توان بسیار زیادی را اداره می کنند، مهندسان برق معمولاً از کابل ولتاژ بالا برای انتقال توان عمده از نیروگاه های تولید برق به ایستگاه های فرعی برق محلی کوچکتر استفاده می کنند.

 انواع کابل برق بر اساس مشخصات فیزیکی آن عبارتند از:کابل زوج

  • کابل زوج به هم تابیده (Twisted-Pair) شامل جفت سیم‌های رنگی به تابیده شده‌ای هستند.هر دو سیم در اطراف یکدیگر تنیده شده و همه جفت‌ها در یک غلاف پلاستیکی قرار می‌گیرند.
  •  چند رسانا دو یا چند هادی عایق در داخل خود دارند.
  •  کواکسیال که دارای یک هادی داخلی و یک هادی فویل خارجی موازی است که توسط لایه های عایق محافظت می شود.
  •   فیبر نوری دارای پهنای باند بیشتری نسبت به هادی های فلزی مربوطه ارائه می دهد.

 

 

۳. کاربردهای مختلف انواع مختلف کابل های برق چیست؟

هر نوع کابل، چه برای مصارف مسکونی و چه تجاری، دارای کاربرد خاصی است. رایج ترین کاربردها:

  •  انعطاف پذیر برای سیم کشی تابلوها و کابینت ها استفاده می شود.
  •  انتقال برق رایج هستند و ممکن است کابل ولتاژ پایین یا فشار قوی باشند.
  •  پوشش دار در کاربردهایی استفاده می‌شوند که خطر تهاجم یا تداخل وجود دارد.
  •  کابل‌های لاستیکی در کاربردهایی که نیاز به انعطاف‌پذیری دارند، مانند سیم‌کشی بر روی سطوح ناهموار یا اطراف پیچ‌ها و پیچ‌ها، بهترین استفاده را دارند.
  •   بدون هالوژن در کاربردهایی که نیاز به انتشار دود کم و گازهای خورنده در صورت آتش سوزی دارند مفید هستند.
  •  در مواردی که نیاز به انتقال برق در شرایط شدید وجود دارد، از کابل های برق مقاوم در برابر آتش استفاده می شود.
  •  کابل های خورشیدی بهترین استفاده را در هنگام اتصال پانل های فتوولتائیک (PV) دارند.

 

 

۴. چگونه کابل برق زیرزمینی را پیدا کنیم؟

 

 دو نوع روش برای ردیابی محل آنها وجود دارد:

الف) مکان یابی فعال:انتقال شارژ برق به کابل مورد نظر و در نتیجه استفاده از یک دستگاه گیرنده برای دریاففت سیگنال تولید شده. 

 

ب) مکان یابی غیرفعال: اگر کابل هدف از قبل دارای جریان الکتریکی باشد، به عنوان مثال یک کابل ولتاژ بالا که برق را از یک شبکه انتقال می دهد و در زیر چمن شما مدفون است، تکنیک مکان یابی غیرفعال ممکن است راه خوبی برای تشخیص موقعیت کابل باشد.

مزیت این روش برای یافتن آنها این است که نیازی به شارژ کابل ندارد – زیرا از قبل تغذیه می‌شود. با این حال، اگر سیگنال در طول فرآیند تشخیص قطع یا قطع شود، این روش کار نخواهد کرد.

در برخی موارد، ممکن است تنها در چند متری از زمین عمق داشته باشد. در موارد دیگر، ممکن است چندین کیلومتر را با آنها  پوشانده باشد. بنابراین، چگونه می توان کابلی را پیدا کرد؟ در اینجا چند راه برای پیدا کردن آنها وجود دارد:

الف) دستگاه‌های هوم: این دستگاه‌ها، مانند گیرنده‌های رادیویی، تشعشعات مغناطیسی ناشی از جریان الکتریسیته زنده را که در داخل کابل حرکت می‌کنند، تشخیص می‌دهند. برای اینکه دستگاه کار کند، برق باید از طریق کابل جریان داشته باشد.

ب) آشکارسازهای فرکانس رادیویی: این دستگاه‌های RF سیگنال‌های رادیویی با فرکانس پایین ساطع شده از لوله‌های فلزی و کابل‌های الکتریکی زیرزمینی را دریافت می‌کنند.

 

 

ج) فرستنده-گیرنده: این نوع دستگاه ها برای تشخیص نقطه شروع و پایان کابل های داخل زمین عالی هستند. یک فرستنده سیگنالی را در نقطه شروع القا می کند و یک گیرنده سیگنال را در انتهای انتهایی دریافت می کند. با این حال، این دستگاه مسیر دقیق سیم و کابل مدفون را مشخص نمی کند – برای انجام این کار، باید بین نقاط انتقال و دریافت به دقت حفاری کنید.

د) آشکارسازهای فلزی: این ردیاب‌ها در دریافت سیگنال‌های اجسام مسطح که در اعماق معقول دفن شده‌اند بسیار مفید هستند. با این حال، آنها ممکن است سیگنال های ساطع شده از کابل های گرد را از دست بدهند.

۵. منبع یابی کابل ها و سیم های برق مناسب

بنابراین، با توجه به انتخاب های درست، چگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که محصول مناسبی را انتخاب کرده اید؟ شما باید در هنگام خرید یک محصول بسیار سخت گیرانه عمل کنید. اما شما واقعاً چیز زیادی در مورد ساخت آن  یا مواد خامی که وارد محصول نهایی می شود نمی دانید.

تنها سازنده آن از این موضوع با خبر هستند و به همین دلیل است که برای تهیه بهترین مواد برای پروژه برق رسانی خود، باید با یک سازنده کابل معروف کار کنید.

تجهیز ساختمان با سالها تجربه در صنعت تولید کابل و سیم برق، دانش و تخصص لازم برای تولید محصولات با کیفیت بالا و هزینه های بسیار مناسب را دارد. این نه تنها تکمیل پروژه شما را با بالاترین استانداردهای ایمنی تضمین می کند، بلکه کابل برق داخلی یا خارجی که خریداری می کنید باعث صرفه جویی زیادی در هزینه شما می شود.

نتیجه: یک پروژه برقی با کیفیت بالا، کم هزینه و به موقع!