چگونه یک کابل برق مناسب انتخاب کنیم؟

انواع کابل

انتخاب کابل برق مناسب تاثیر به سزایی در پروژه اجرایی شما دارد. هر پروژه الکتریکی به سیم خاصی احتیاج دارد. هر پروژه ممکمن است با کابل برق خاصی اجرا شود و انتخاب نا صحیح در کابل ممکن است پرژه شما را بی ثبات کند.
در این مقاله تفاوت های سیم و کابل را توضیح می دهیم و همچنین به انواع کابل ها و کاربرد آنها می پردازیم. امیدواریم این اطلاعات شما را به تصمیم گیری آگاهانه در مورد منبع کابل و سیم مناسب هدایت کند.

کابل برق

1. کابل برق چیست؟

هنگامی که صحبت از پروژه های الکتریکی می شود، ممکن است اصطلاح “کابل” و “سیم” را به جای هم استفاده کنید. از نظر انجام مشاهدات عمومی و بحث در مورد کاربردهای عمومی، به ویژه توسط افراد غیر حرفه ای (کسانی که در زمینه برق دخالت ندارند)، اشاره به کابل برق به این شکل ضرری ندارد.

با این حال، در معنای کاملاً فنی، این دو اصطلاح معانی کاملاً متفاوتی دارند.

سیم از یک هادی منفرد تشکیل شده است که معمولاً از آلومینیوم یا مس ساخته می شود. آنها (سیم ها) به دو شکل اصلی می آیند. سیم های جامد از یک هادی تشکیل شده اند و ممکن است دارای یک غلاف محافظ (رنگی) باشند. یا ممکن است یک هادی بدون محافظ باشد.

سیم رشته ای نوع دیگری از سیم های الکتریکی است که به طور معمول چندین رشته هادی پیچ خورده را در داخل یک غلاف نگه می دارد.

هنگامی که نیاز به  فرکانس بالاتر با مقاومت کمتر باشد، برقکارها سیم های جامد را انتخاب می کنند. از سوی دیگر، سیم‌های رشته‌ای، انتخابی ایده‌آل در کاربردهایی هستند که نیاز به سیم کابل برق با انعطاف‌پذیری بیشتری است. اگرچه برای برخی از کاربردهای الکتریکی، سیم ها ممکن است انتخاب مناسبی نباشند. در چنین مواردی، برق کاران و مهندسان ممکن است کابل برق را انتخاب مفیدتری بدانند.

 کابل چیست؟

یک کابل معمولاً شامل دو یا چند سیم عایق است که درون یک محافظ پیچیده شده است. توجه به این نکته مهم است که هادی های متعدد بدون عایق معمولاً به عنوان یک هادی منفرد در داخل کابل شناسایی می شوند.

بنابراین، همانطور که می بینید، افراد غیر فنی ممکن است اصطلاح سیم و کابل را به جای هم استفاده کنند، اما این دو کلمه برای برقکاران حرفه ای معانی متفاوتی دارند. اگر مطمئن نیستید که کار شما نیاز به سیم دارد یا کابل، قبل از سفارش یا استفاده از محصول، ابتدا با یک برقکار حرفه ای مشورت کنید.

 

 انواع کابل های برق چیست؟

انواع کابل

نوع کابل برق به کاربرد مورد نظر بستگی دارد.  معیار این کاربرد، ولت برق انتقال یافته از طریق کابل است. بر اساس این اساس، به انواع زیر گروه بندی می شوند:

الف) کابل های ولتاژ پایین – حمل و نقل تا 750 ولت: به طور معمول، پوشش های روی این کابل ها شامل مواد ترموست و ترموپلاستیک است. آنها ممکن است در بسیاری از کاربردهای مسکونی و تجاری یافت شوند.

ب) کابل های ولتاژ پایین – تا 1000 ولت: این نوع کابل برق نیز با نام جایگزین – 0.6/1 کیلو ولت – شناخته می شود. همچنین در بسیاری از کاربردهای صنعتی از جمله پروژه های زیرساختی و صنعتی استفاده می شود.

ج) کابل های ولتاژ متوسط ​​– برای محدوده توان بین 1 کیلو ولت تا 36 کیلو ولت: به طور معمول، این کابل را در کاربردهای توزیع برق، از جمله برای انتقال نیرو از یک ایستگاه خورشیدی الکتریکی به یک ترانسفورماتور استفاده می شود.

د) کابل های ولتاژ بالا – برای انتقال نیرو از 36 کیلو ولت و بالاتر از آنجایی که این کابل ها توان بسیار زیادی را اداره می کنند. مهندسان برق معمولاً از کابل ولتاژ بالا برای انتقال توان عمده از نیروگاه های تولید برق به ایستگاه های فرعی برق محلی کوچکتر استفاده می کنند.

 

گاهی اوقات کابل ها نیز ممکن است با ساختارشان متمایز شوند. انواع کابل برق بر اساس مشخصات فیزیکی آن عبارتند از:

الف) کابل جفت پیچ خورده – متشکل از دو کابل که به هم تابیده شده اند تا یک کابل واحد را تشکیل دهند.
ب) کابل چند رسانا -که دو یا چند هادی عایق در داخل خود دارند.

ج) کابل کواکسیال: که دارای یک هادی داخلی و یک هادی فویل خارجی موازی است که توسط لایه های عایق محافظت می شود.

د) کابل فیبر نوری : این نوع کابل از چندین رشته فیبر شیشه ای (یا رشته) ساخته شده است و پهنای باند بیشتری نسبت به هادی های فلزی مربوطه ارائه می دهد.

کابل ها را می توان از نظر ابعاد نیز شناسایی کرد. به عنوان مثال، یک کابل برق 2.5 میلی متری ممکن است برای کاربردهایی که نیاز به کابل کشی با ابعاد خاصی دارند، ایده آل باشد. با این حال، آن اندازه از کابل ممکن است برای کاربرد دیگری مناسب نباشد، که برای آن کابل برق 6 میلی متری ممکن است انتخاب مناسبی باشد.

کاربردهای مختلف انواع کابل های برق چیست؟

هر نوع کابل، چه برای مصارف مسکونی و چه تجاری، کاربرد خاصی دارد. در اینجا برخی از رایج ترین موارد استفاده از انواع مختلف کابل برق آورده شده است:

الف) کابل های انعطاف پذیر برای سیم کشی تابلوهای برق و کابینت ها استفاده می شود.
ب) کابل های برق برای انتقال برق رایج هستند و ممکن است کابل ولتاژ پایین یا فشار قوی باشند.
ج) کابل‌های زره‌دار در کاربردهایی استفاده می‌شوند که خطر تهاجم یا تداخل کابل وجود دارد.
د) کابل‌های لاستیکی در کاربردهایی که نیاز به انعطاف‌پذیری دارند، مانند سیم‌کشی کابل‌ها بر روی سطوح ناهموار یا اطراف پیچ‌ها و پیچ‌ها، بهترین استفاده را دارند.
ه) کابل های بدون هالوژن در کاربردهایی که نیاز به انتشار دود کم و گازهای خورنده در صورت آتش سوزی دارند مفید هستند.
و) در مواردی که نیاز به انتقال برق در شرایط شدید وجود دارد، از کابل های برق مقاوم در برابر آتش استفاده می شود.
ژ) کابل های خورشیدی بهترین استفاده را در هنگام اتصال پانل های فتوولتائیک (PV) دارند

 

 

چگونه کابل برق زیرزمینی را پیدا کنیم؟

اگر یک پروژه برقی را انجام می دهید که شامل برنامه ای است که نیاز به تعیین محل کابل برق زیرزمینی دارد، قبل از ادامه پروژه، ممکن است یک چالش بزرگ پیش روی شما باشد. 

بنابراین به هر کسی که پروژه ای را انجام می دهد واگذار می شود که ابتدا کابل برق زیرزمینی در فضای باز را پیدا کند و سپس حرکت بعدی خود را برنامه ریزی کند.

بسته به نوع کابل برق مدفون در زیر زمین، دو نوع روش برای ردیابی محل آنها وجود دارد:

الف) مکان یابی فعال: این رویکرد شامل فشار دادن شارژ برق به کابل هدف، و سپس استفاده از یک دستگاه گیرنده برای دریافت سیگنال تولید شده است.

پیدا کردن کابل برق زیرزمینی:

ب) مکان یابی غیرفعال: اگر کابل هدف از قبل دارای جریان الکتریکی باشد، به عنوان مثال یک کابل ولتاژ بالا که برق را از یک شبکه انتقال می دهد و در زیر چمن شما مدفون است، تکنیک مکان یابی غیرفعال ممکن است راه خوبی برای تشخیص موقعیت کابل باشد.

پیدا کردن کابل:

مزیت این روش برای یافتن کابل‌های برق مدفون این است که نیازی به شارژ کابل ندارد – زیرا از قبل تغذیه می‌شود. (با جریانی که از منبع اصلی – به عنوان مثال شبکه برق ارسال می‌شود) با این حال، اگر برق در طول فرآیند تشخیص قطع شود یا قطع شود، این روش کار نخواهد کرد.

انتخاب کابل ها و سیم های برق مناسب:

بنابراین، با توجه به انتخاب‌های درست، چگونه می‌توانید از داشتن کابل یا سیم برق مناسب برای پروژه خود اطمینان حاصل کنید؟خوب شما میتوانید با با تلاش و تحقیق کابل خود را خریداری کنید. اما شما واقعاً چیز زیادی در مورد ساخت آن سیم برق یا مواد خامی که وارد محصول نهایی می شود نمی دانید.

سازنده سیم و کابل معمولاً این تصمیمات را می گیرد. و به همین دلیل است که برای تهیه بهترین مواد برای پروژه برق رسانی خود، باید با یک ارائه دهنده با تجربه در این صنعت همکاری کنید.

تجهیز ساختمان با سال ها تجربه در صنعت کابل و سیم برق، دانش و تخصص در این صنعت را برای ارائه محصولات با کیفیت بالا و هزینه های بسیار مناسب  دارد. این نه تنها تکمیل پروژه شما را با بالاترین استانداردهای ایمنی تضمین می کند. بلکه کابل برق داخلی یا خارجی که خریداری می کنید باعث صرفه جویی زیادی در هزینه شما می شود.

نتیجه: یک پروژه برقی با کیفیت بالا، کم هزینه و به موقع!